Ενώ βρισκόμασταν εν αναμονή της ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της ΕΤΗΠΤΑ με γνωστά και κρίσιμα θέματα στην ημερήσια διάταξη – από τον οικονομικό απολογισμό μέχρι τα ασφαλιστικά ζητήματα και την ενημέρωση για τα δικαιώματα των συνταξιούχων – λάβαμε ξαφνικά μία νέα, αιφνιδιαστική πρόσκληση για Καταστατική Γενική Συνέλευση στις 18 Μαΐου 2025.

Μια πρόσκληση που αλλάζει άρδην τη φύση και τον χαρακτήρα της Συνέλευσης, μετατρέποντάς την σε Καταστατική, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία απολύτως ουσιαστική διαβούλευση, χωρίς επαρκή ενημέρωση των μελών, χωρίς αναλυτική συζήτηση στα συλλογικά μας όργανα.

Το σχέδιο που παρουσιάζεται τροποποιεί ή καταργεί σχεδόν ΟΛΑ τα άρθρα του Καταστατικού (άρθρα 3 έως 47) και καταργεί εξ ολοκλήρου τα άρθρα 48 έως 51. Μιλάμε για μία πλήρη επανεγγραφή του θεμελιώδους εγγράφου που ρυθμίζει τη λειτουργία της Ένωσής μας.

Κι όλα αυτά, με μια επίκληση “προσαρμογής στην τεχνολογία”, ως πρόφαση για μία διαδικασία που, κατά τη γνώμη μας, στερείται διαφάνειας, συλλογικότητας και σεβασμού προς το σώμα των μελών.

🛑 Γιατί τέτοια βιασύνη;

  • Ποιος ο λόγος να καλείται το σώμα σε μια τόσο βαθιά και ριζική αλλαγή του Καταστατικού με διαδικασίες “εξπρές”;
  • Ποιος αποφάσισε ότι η συμμετοχή μας περιορίζεται στη σιωπηλή αποδοχή ενός "Πίνακα A'" που μας ήρθε ως συνημμένο, χωρίς επαρκή χρόνο μελέτης;

Δεν είμαστε ενάντια στις αλλαγές. Ο εκσυγχρονισμός του Καταστατικού είναι αναγκαίος, αλλά πρέπει να γίνει με διαφάνεια, διαβούλευση και συμμετοχή όλων.

Η συνδικαλιστική δράση οφείλει να ανανεώνεται και να εξελίσσεται ώστε να ανταποκρίνεται στις κοινωνικές, τεχνολογικές και εργασιακές προκλήσεις της εποχής μας. Ένα καταστατικό Σωματείου δεν αποτελεί απλώς ένα σύνολο διοικητικών κανόνων, αλλά το θεμέλιο μιας ζωντανής δημοκρατικής συλλογικότητας. Καθήκον όλων των μελών είναι να διασφαλίζουν πως οι διαδικασίες είναι διαφανείς, οι δομές λειτουργικές και οι αποφάσεις αντιπροσωπευτικές της βούλησης των εργαζομένων.

Με αυτό το πνεύμα, και στο πλαίσιο του διαλόγου για την αναμόρφωση του Καταστατικού τηε ΕΤΗΠΤΑ, κατατίθεται το παρακάτω υπόμνημα με συγκεκριμένες παρατηρήσεις και προτάσεις για τροποποίηση διατάξεων που θεωρούνται προβληματικές ή ανεπαρκείς.

Υπόμνημα Τεκμηριωμένων Προτάσεων για την Αναμόρφωση του Καταστατικού της ΕΤΗΠΤΑ

Άρθρο 11 – Δικαιώματα συνταξιούχων μελών

Το άρθρο 11 αποκλείει τα συνταξιούχα μέλη από κρίσιμες αποφάσεις, όπως:

  • Κήρυξη ή λήξη απεργίας,
  • Έγκριση συλλογικής σύμβασης εργασίας,
  • Εγγραφή ή διαγραφή μελών.

Η ρύθμιση αυτή φαίνεται εκ πρώτης όψεως να εισάγει διάκριση μεταξύ μελών, κάτι που αντίκειται στο Άρθρο 6 του Καταστατικού και ενδεχομένως στο Άρθρο 4 του Ν. 3304/2005 περί απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω ηλικίας (Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/78/ΕΚ).

Ωστόσο, η εξίσωση όλων των δικαιωμάτων ψήφου των συνταξιούχων με των ενεργών μελών είναι νομικά επισφαλής και αντίκειται στο πνεύμα του Ν. 1264/1982Η πλήρης εξίσωση δικαιωμάτων είναι δυνατή μόνο αν δεν απειλείται ο εργατικός χαρακτήρας του σωματείου.

Η σημερινή δομή και λειτουργία του Σωματείου, με αριθμητική υπεροχή των συνταξιούχων μελών έναντι των εν ενεργεία εργαζομένων, εγείρει σοβαρά ερωτήματα νομιμότητας και λειτουργικής βιωσιμότητας.

Άρθρο 15 – Διάλυση και Ίδρυμα

Η πρόβλεψη ότι η Γενική Συνέλευση αποφασίζει για τη διάθεση της περιουσίας πλην της περίπτωσης συστάσεως Ιδρύματος, δίνει ανεξέλεγκτη δυνατότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο να συστήσει Ίδρυμα χωρίς έγκριση της Γενικής Συνέλευσης.

Πρόταση: Η σύσταση Ιδρύματος να υπόκειται σε έγκριση της Γενικής Συνέλευσης με αυξημένη πλειοψηφία (2/3).

Άρθρο 18 – Δημοσιότητα προσκλήσεων

Πρόβλεψη για ανάρτηση των προσκλήσεων στην ιστοσελίδα του Σωματείου. Να διασφαλιστεί ρητά ότι η ηλεκτρονική κοινοποίηση αποτελεί ισότιμη με την έντυπη μορφή ενημέρωσης, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την προσβασιμότητα.

Άρθρο 20 – Τρόπος λήψης αποφάσεων στις Γενικές Συνελεύσεις

Αν και ορίζεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη διασφάλιση:

  • της ταυτοπροσωπίας,
  • της μυστικότητας όπου απαιτείται,
  • της ισότιμης πρόσβασης όλων των μελών.

Πρόταση: Να προβλεφθούν ειδικές ρυθμίσεις για ασφαλή ηλεκτρονική συμμετοχή μέσω πλατφόρμας, με προηγούμενη ενημέρωση και τεχνική υποστήριξη.

Άρθρο 21 – Διοικητικό Συμβούλιο

Η πρόβλεψη για 13μελές Διοικητικό Συμβούλιο είναι δυσανάλογη για τα μεγέθη του Σωματείου και οδηγεί σε περιττή πολυπλοκότητα.

Πρόταση: Επταμελές (7) Διοικητικό Συμβούλιο χωρίς διαχωρισμούς τύπου «προεδρείου», ώστε να λειτουργεί με συλλογικότητα και ευελιξία.

Άρθρο 25 – Λήψη αποφάσεων στο ΔΣ & Ισοψηφία

Η πρόβλεψη ότι «σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου» είναι αντιδημοκρατική και αντίθετη στο πνεύμα της συλλογικής λειτουργίας, καθώς αλλοιώνει την ισοδυναμία των μελών του ΔΣ.

Πρόταση: Σε περίπτωση ισοψηφίας η πρόταση να απορρίπτεται ή να επανέρχεται σε νέα συνεδρίαση. Το άρθρο 25 έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 12 του Ν. 1264/1982, που απαιτεί ισότητα μελών στα όργανα διοίκησης. Επίσης, η ρήτρα δεν υπήρχε στο ισχύον καταστατικό, γεγονός που δείχνει προσπάθεια συγκεντρωτισμού εξουσίας.

Άρθρο 28 – Εκλογή Προεδρείου

Εφόσον υιοθετηθεί επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, το σύστημα «προεδρείου» είναι περιττό. Η συλλογική ευθύνη και η εναλλαγή ρόλων ενισχύουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.

Άρθρο 30 – Εκπροσώπηση του Σωματείου

Η αποκλειστική εκπροσώπηση από τον Πρόεδρο αφαιρεί λόγο από τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ.

Πρόταση: Εκπροσώπηση από τον Πρόεδρο ή/και άλλο εξουσιοδοτημένο μέλος με απόφαση του ΔΣ.

Άρθρο 32 – Οικονομικές πράξεις – Ανώτατο όριο

Το ανώτατο όριο ανάληψης χρημάτων χωρίς πρόσθετο έλεγχο είναι 20.000€/μήνα. Πρόκειται για υπέρογκο ποσό που αφήνει περιθώρια καταχρήσεων.

Πρόταση: Μείωση του ορίου στα 8.000€/μήνα και κάθε πράξη να συνοδεύεται από διπλή υπογραφή και ανάρτηση στο μητρώο πράξεων.

Άρθρο 40 – Διάλυση και περιουσία Σωματείου

Η διάταξη προβλέπει πως αν έχει συσταθεί Ίδρυμα, τότε η περιουσία του Σωματείου περιέρχεται αυτομάτως σε αυτό. Αυτό υποκαθιστά τη Γενική Συνέλευση και ακυρώνει κάθε έννοια ελέγχου.

Πρόταση: Καμία μεταφορά περιουσίας σε Ίδρυμα χωρίς απόφαση της ΓΣ με αυξημένη πλειοψηφία.

Άρθρο 43 – Σφραγίδα Σωματείου

Η πρόβλεψη για λινοτυπία είναι παρωχημένη. Η σφραγίδα του Σωματείου πρέπει να ανασχεδιαστεί με σύγχρονα ψηφιακά μέσα και δυνατότητα ηλεκτρονικής υπογραφής.

Σχετικά με την Απαρτία των Γενικών Συνελεύσεων και την Ηλεκτρονική Ψηφοφορία

Το προτεινόμενο πλαίσιο προβλέπει σταδιακή μείωση του απαιτούμενου αριθμού μελών για την απαρτία (1/3 → 1/4 → 1/5 → όσα παρόντα). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και 10 άτομα να αποφασίζουν για 500 μέλη, δημιουργώντας σοβαρό δημοκρατικό έλλειμμα.

Θετική η πρόβλεψη για ηλεκτρονική συμμετοχή, όμως πρέπει να συνδυαστεί με σαφείς εγγυήσεις.

Προτάσεις:

  • Κατώτατο όριο απαρτίας τουλάχιστον 1/4 των ενεργών μελών σε κάθε σύγκληση.
  • Υποχρεωτική παροχή ασφαλούς πλατφόρμας ηλεκτρονικής συμμετοχής, με λογαριασμό ταυτοποιημένου μέλους.
  • Αυξημένη πλειοψηφία (2/3) για κρίσιμες αποφάσεις (διάλυση, απεργία, καταστατικές αλλαγές).

Το παρόν υπόμνημα κατατίθεται με σκοπό να ανοίξει ουσιαστικός διάλογος και να δρομολογηθούν μεταρρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν τη μαζική συμμετοχή, τη διαφάνεια, και τη δημοκρατική λειτουργία του Σωματείου μας.

Καλούμε κάθε μέλος:
• Να μελετήσει αναλυτικά τις προτεινόμενες αλλαγές στο καταστατικό που προτείνει το Διοικητικό Συμβούλιο
• Να απαιτήσει αναστολή της διαδικασίας, ώστε να γίνει πραγματική, ουσιαστική διαβούλευση.
• Να είναι παρών/παρούσα στη Συνέλευση της 18ης Μαΐου 2025