Τα σημεία που πρέπει να γνωρίζει ο εργαζόμενος με σύμβαση μερικής απασχόλησης

 

1. Έγγραφη σύμβαση

Αυτό που δεν ξέρουν οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι ότι απαιτείται εγγραφή ατομική σύμβαση διαφορετικά η σύμβαση μετατρέπεται σε πλήρους απασχόλησης. 
Η σύμβαση μερικής απασχόλησης πρέπει να καταρτίζεται εγγράφως. Η έγγραφη αυτή συμφωνία πρέπει να περιέχει τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία: (α) τα στοιχεία ταυτότητας των συμβαλλομένων, (β) τον τόπο παροχής της εργασίας, την έδρα της επιχείρησης ή τη διεύθυνση του εργοδότη, (γ) το χρόνο της απασχόλησης, τον τρόπο κατανομής και τις περιόδους εργασίας, (δ) τον τρόπο αμοιβής και (ε) τους τυχόν όρους τροποποίησης της σύμβασης. Αν παραληφθεί η τήρηση του εγγράφου τύπου, σύμφωνα με την ορθότερη άποψη, η σύμβαση είναι άκυρη ως μερικής απασχόλησης και ισχύει ως πλήρους απασχόλησης. Από την ορθή αυτή άποψη εισήγαγε απόκλιση πρόσφατη απόφαση, η οποία έκρινε ότι η παράλειψη του εγγράφου τύπου οδηγεί σε ολική ακυρότητα της σύμβασης εργασίας. Πάντως, το ζήτημα αυτό δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαριστεί στη νομολογία οριστικά.Σύμφωνα με τον νέο Νόμο 3846/2010 ο εργοδότης οφείλει, μέσα σε 8 ημέρες από την κατάρτιση της σύμβασης μερικής απασχόλησης, να τη γνωστοποιήσει στην αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας. Αν δεν προβεί στη γνωστοποίηση αυτή, τεκμαίρεται / θεωρείται ότι η σχετική σύμβαση καλύπτει σχέση πλήρους απασχόλησης.

ΕΘΝΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΕΓΣΣΕ)
ΑΠΌ 14/2/2012 και ΜΕΤΑ (ΔΕΣΜΕΥΕΙ ΤΟΥΣ  ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΠΟΥ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ)

SSE1.png
Πως διαμορφώνονται σήμερα οι κατώτατοι νομοθετικά καθορισμένοι μισθοί και ημερομίσθια, μετά το ΜΠΔΣ 2013 - 2016,  Ν.4093/2012 
(μπορούν να τηρηθούν από τους εργοδότες που δεν δεσμεύονται απο την ΕΓΣΣΕ)

 SSE2.png
 
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
α) Οι προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας καταβάλλονται σε εργαζόμενο με προϋπηρεσία σε οποιονδήποτε εργοδότη και με οποιαδήποτε ειδικότητα, για μεν   τους εργατοτεχνίτες μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, για δε τους υπαλλήλους μετά τη συμπλήρωση του 19ου έτους της ηλικίας τους και ισχύουν για την υπηρεσία που έχει συμπληρωθεί μέχρι 14/2/2012.
 
β) Εκτός της προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνεται στο νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο. (κόβεται δηλ. το επίδομα γάμου)
 
γ) Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14/2/2012.
 
δ) Οι παραπάνω μισθοί και ημερομίσθια ισχύουν μέχρι τη λήξη περιόδου οικονομικής προσαρμογής που προβλέπουν τα Μνημόνια που προσαρτώνται στο Ν.4046/2012 και στις τροποποιήσεις αυτών δηλαδή μέχρι και το 2016.
 
ε) Ατομικές συμβάσεις εργασίας και συλλογικές συμβάσεις εργασίας κάθε είδους δεν επιτρέπεται να ορίζουν μηνιαίες τακτικές αποδοχές ή ημερομίσθιο πλήρους απασχόλησης κατώτερο από τον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο.    

AREIOS-PAGOS.jpg

Ο Άρειος Πάγος έκρινε ότι είναι νόμιμη η αξίωση εργατικών απαιτήσεων με καθυστέρηση τριών ετών και δικαίωσε εργαζόμενο που διεκδικούσε 250.479 ευρώ από διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, κυριακάτικα, κ.λπ.

Δεν ασκούνται καταχρηστικά οι αξιώσεις που πηγάζουν από τη σύμβαση εργασίας, λ.χ. διαφορές αποδοχών, υπερωρίες, απασχόληση Κυριακών, εορτών, κ.λπ., ακόμη και αν έχουν περάσει τρία χρόνια από την ημέρα της απόλυσης και ανεξάρτητα από το αν κατά το διάστημα της απασχόλησής του ο εργαζόμενος δεν εκδήλωσε κάποια διαμαρτυρία για τη μη καταβολή αυτών, αποφάνθηκε το Β2 Τμήμα του Αρείου Πάγο.

Έτσι, ο Άρειος Πάγος δικαίωσε εργάτη, χειριστή τσάπας, που εργαζόταν στα έργα κατασκευής της Εγνατίας Οδού, ο οποίος προσέφυγε στα δικαστήρια τρία χρόνια μετά την απόλυσή του διεκδικώντας διαφορές ύψους 250.479 ευρώ.

ANERGIAΤροπολογία του υπουργείου Εργασίας, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, δίνει τη δυνατότητα σε όσους απασχολούνται σε ειδικά προγράμματα στο Δημόσιο να μη χάνουν τα οφέλη της κάρτας ανεργίας.

Ειδικότερα, η εν λόγω τροπολογία δίνει περιθώριο εργασίας στους εγγεγραμμένους στα μητρώα του ΟΑΕΔ έως και 70 μέρες τον χρόνο, έτσι ώστε να μην καταφύγουν στην «μαύρη εργασία», και να μην χάσουν την ιδιότητα του ανέργου.

Σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Εργασίας προϋπόθεση για όσους κάνουν 70 ημερομίσθια ανά δωδεκάμηνο, είναι ο υπολογισμός του 12μήνου να ξεκινάει από ημερομηνία κατά την οποία ο δικαιούχος ήταν άνεργος και να καταλήγει επίσης σε ημερομηνία κατά την οποία είναι άνεργος.

ptoxeysi.jpgΔεύτερη ευκαιρία σε επιχειρηματίες που πτωχεύουν λόγω πραγματικής αδυναμίας δίνει το νομοσχέδιο «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη - Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, Ηλεκτρονικές συναλλαγές, Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις»,που κατατέθηκε στη βουλή Δείτε Εδώ 

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο εφόσον ο επιχειρηματίας επιδεικνύει καλή πίστη κατά την κήρυξη της πτώχευσης, η πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του και ο ίδιος παραμείνει συνεργάσιμος, μετά την παρέλευση δύο ετών μπορεί να πετύχει απόφαση που θα τον απαλλάσσει ακόμη και πλήρως από το υπόλοιπο των απαιτήσεων των πιστωτών του που δεν ικανοποιείται από την πτωχευτική περιουσία.

Προβλέπεται ακόμη η κατάργηση για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών το άνοιγμα διαδικασίας και εισάγεται ο ρόλος του εισηγητή πτωχεύσεων που αντικαθιστά τις αρμοδιότητες του πτωχευτικού δικαστηρίου, με στόχο τον ουσιαστικό έλεγχο για να αποφεύγονται οι δόλιες χρεοκοπίες, ενώ περιορίζονται και οι περιπτώσεις προσφυγής στο πτωχευτικό δικαστήριο ή στον εισηγητή.

Δίνεται επίσης η δυνατότητα στο αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο να αναθέτει στον οφειλέτη τη διοίκηση της πτωχευτικής περιούσιας είτε η αίτηση πτώχευσης κατατέθηκε από τον ίδιο είτε από τους πιστωτές του.

Σημειώνεται τέλος ότι με το νέο πτωχευτικό κώδικα επιταχύνονται οι διαδικασίες για την εξυγίανση των βιώσιμων επιχειρήσεων. 

SYMFILIOTIKI-DIADIKASIA.jpg

Η «συμφιλιωτική διαδικασία» επίλυσης εργασιακών διαφορών, αποτελεί μια θεσμική διαδικασία με βάση την οποία επιδιώκεται η προσέγγιση των απόψεων των δύο μερών (εργοδοσίας - εργαζομένων) και η εύρεση μιας λύσης, η οποία θα εδράζεται στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και θα τερματίζει τη διένεξη των δύο πλευρών της εργασιακής σχέσης, προκειμένου να εξελιχθεί αυτή ομαλά.

 Τη διεξαγωγή της διαδικασίας αναλαμβάνει, κατόπιν σχετικού αιτήματος του/των ενδιαφερομένων μερών, αρμόδιο στέλεχος του ΣΕΠΕ (κεντρικά ή περιφερειακά). 

​Το αίτημα μπορεί να υποβάλει, η/οι συνδικαλιστική/ες οργάνωση/οργανώσεις των εργαζομένων, ή οργάνωση/οργανώσεις των εργοδοτών ή και ένας εργοδότης ατομικά. Δεν μπορεί να υποβληθεί αίτημα από μεμονωμένο εργαζόμενο ή ομάδα εργαζομένων χωρίς συνδικαλιστική εκπροσώπηση.

SXOLIKI-PARAKOLOUTHISI.jpgTο Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της ΓΣΕΕ ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, υπενθυμίζει ότι προβλέπεται η χορήγηση από τον εργοδότη άδειας σχολικής παρακολούθησης για τους γονείς παιδιών μέχρι 16 ετών, τα οποία παρακολουθούν μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης.

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ν. 1483/1984, άρθρο 9):

– η διάρκεια της άδειας είναι μέχρι τέσσερις (4) εργάσιμες ημέρες για κάθε ημερολογιακό έτος

– η άδεια χορηγείται χωρίς περικοπή των αποδοχών

– οι εργαζόμενοι γονείς δικαιούνται να απουσιάζουν ορισμένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα

– εφόσον και οι δύο γονείς εργάζονται αποφασίζουν ποιος από τους δυο θα κάνει χρήση της άδειας αυτής ή εφόσον επιθυμούν την από κοινού της χρήση, αποφασίζουν για πόσο χρόνο ο καθένας, που πάντως δεν μπορεί συνολικά να υπερβαίνει τις τέσσερις (4) ημέρες

– στη στοιχειώδη εκπαίδευση ανήκει και το νηπιαγωγείο – εφόσον ισχύουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις βάσει νόμου, ΣΣΕ ή Κανονισμών Εργασίας, εφαρμόζονται αυτές Σύμφωνα με την ισχύουσα διάταξη της Εθνικής Γενικής ΣΣΕ ( ΕΓΣΣΕ 2008, άρθρο 4) η άδεια σχολικής παρακολούθησης χορηγείται αυτοτελώς για κάθε παιδί που είναι μαθητής(-τρια).

Μειώσεις 5%-30% στις συντάξεις  - Χάνεται το ΕΚΑΣ -  Μειώνεται δραστικά το Επικουρικό - «Χέρι» σε τρία χρόνια και στις καταβαλλόμενες

 Το « πακέτο» συμπιέζει κυρίως 900.000 ασφαλισμένους που εκτιμάται ότι θα συνταξιοδοτηθούν από το 2016 έως το 2026 και θα πάρουν συντάξεις μειωμένες μεσοσταθμικά κατά 15%. Πάνω από 100.000 χαμηλοσυνταξιούχοι θα χάσουν φέτος το ΕΚΑΣ, ενώ αδιευκρίνιστη είναι η τύχη των καταβαλλόμενων συντάξεων μετά το 2018.

Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο μείωσης των επικουρικών, παρότι οι εργοδοτικοί φορείς δέχτηκαν να στηρίξουν την πρόταση για αύξηση κατά 1% των ασφαλιστικών εισφορών στον κλάδο επικούρησης. Σε έναν και μοναδικό ενιαίο φορέα (ΕΦΚΑ) συγχωνεύονται όλα τα ταμεία κύριας ασφάλισης και εφάπαξ.

Οι μόνοι αλώβητοι από τον καταιγισμό των επώδυνων αλλαγών είναι οι νέοι συνταξιούχοι που δικαιούνται χαμηλές συντάξεις κάτω από 500 ευρώ (αν συνταξιοδοτηθούν στα 67) και οι επαγγελματίες με χαμηλό ετήσιο εισόδημα έως 10.000 ευρώ. 

Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί για όσους υποβάλουν αιτήσεις από 1/1/2016 ή από τη δημοσίευση του νόμου (δεν έχει διευκρινιστεί).

Το νομοσχέδιο -ειδικά για όσους συνταξιοδοτούνται το 2016- προβλέπει ότι αν το ποσό της νέας σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα εκδιδόταν με το προηγούμενο καθεστώς κατά ποσοστό άνω του 20%, καταβάλλεται το ήμισυ της διαφοράς στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017 συνεχίζει να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το 1/3 της διαφοράς, και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018 μόλις το 1/4 της διαφοράς.

Υποψίες δημιουργεί το γεγονός ότι δεν γίνεται καμία πρόβλεψη για τα έτη από το 2019 και μετά, με αποτέλεσμα να παραμένει αδιευκρίνιστη η τύχη των κύ­ριων συντάξεων. Διασώζονται όσοι πρόλαβαν να υποβάλουν αιτήσεις καθώς προβλέπεται ότι όλες οι εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης δεν θα υπολογιστούν με βάση τις εγκυκλίους που εκδόθηκαν με την υπόδειξη των δανειστών εντός του 2015, αλλά με βάση τα όσα ίσχυαν έως τις 31/12/2014.

Προσοχή! Οσοι βγαίνουν με πρόωρη σύνταξη θα παίρνουν μέρος και όχι το σύνολο της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ. Η μείωση ανέρχεται σε 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται έως τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης. Για παράδειγμα, γυναίκα με 25 χρόνια ασφάλισης που θέλει να βγει στα 57 έτη, αντί στα 67, θα πάρει σύνταξη 595 ευρώ (230 εθνική σύνταξη + 365,4 αναλογική), αντί για το αρχικό ποσό των 950 ευρώ, καθώς θα υποστεί και έξτρα μείωση λόγω του ενισχυμένου πέναλτι. Ουσιαστικά η έξοδος προς την πρόωρη σύνταξη καθίσταται απαγορευτική. 

 Απώλειες θα υποστούν και οι συντάξεις αναπηρίας, καθώς η εθνική σύνταξη θα δίνεται ολόκληρη μόνο στην περίπτωση αναπηρίας άνω του 80%. Για μικρότερα ποσοστά θα δίνεται το 70% ή και το 50%. Δηλαδή, αν κάποιος ατυχής μείνει ανάπηρος μετά από 15 χρόνια δουλειάς, θα πάρει επίδομα αντί για σύνταξη.

Ολοι στον νέο φορέα

Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μετονομάζεται σε Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και αποτελεί εφεξής τον μοναδικό φορέα παροχής κύριας κοινωνικής ασφάλισης. Στον ΕΦΚΑ εντάσσονται αυτοδίκαια από 1/1/2016 όλοι οι υφιστάμενοι φορείς κύριας κοινωνικής ασφάλισης, με την εξαίρεση του ΝΑΤ και του ΟΓΑ που διατηρούν αυτοτελή νομική προσωπικότητα για την άσκηση των μη ασφαλιστικών τους αρμοδιοτήτων. Ολα τα περιουσιακά στοιχεία και έσοδα πλέον θα οδηγούνται στον κουμπαρά του νέου φορέα. 

Για τον λόγο αυτό θεσπίζονται μία Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης της Ακίνητης Περιουσίας Ασφαλιστικών Οργανισμών και μία Εταιρεία Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων Διευρυμένου Σκοπού Ασφαλιστικών Οργανισμών. Στον ΕΦΚΑ θα λειτουργεί ειδική διεύθυνση συγκέντρωσης των οφειλών και προώθησης της διαδικασίας είσπραξης ή κατάσχεσης. Για το νέο υπερ-ταμείο κύριας ασφάλισης θα ισχύουν κοινοί κανόνες υπολογισμού των συντάξεων.

Στην υπογραφή Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας κατέληξαν η ΓΣΕΕ και εργοδοτικοί φορείς. Η Σύμβαση με ισχύ από 1/1/2016 έως και τις 31/12/2016 διασφαλίζει τη συνέχιση των θεσμικών όρων που θεσπίστηκαν με τις προηγούμενες ΕΓΣΣΕ, ενώ επαναβεβαιώνει τη συμφωνία της ΓΣΕΕ και των Εθνικών Εργοδοτικών Οργανώσεων, στην περίπτωση που αρθούν οι διατάξεις παρέμβασης στην ΕΓΣΣΕ, να ξεκινήσουν άμεσες διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό των μισθολογικών όρων της Σύμβασης (κατώτατος μισθός, ξεπάγωμα τριετιών κλπ).

Αλλάζει ο χάρτης των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος, με απόφαση του Αρείου Πάγου που ανατρέπει τα έως σήμερα νομικά κεκτημένα των ιδιωτικών υπαλλήλων. Πλέον η ζυγαριά της Δικαιοσύνης γέρνει επικίνδυνα κατά των εργαζομένων, καθώς η σχετική νομολογία των δικαστηρίων που μέχρι τώρα τους προστάτευε σε περιπτώσεις εργατικών ατυχημάτων, σκληραίνει επικίνδυνα.

Και αυτό γιατί, όπως διαβάσαμε στο "Πρώτο Θέμα", για πρώτη φορά με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου ανοίγει ο δρόμος ώστε οι εργοδότες να διεκδικούν πλήρη αποζημίωση από τους εργαζομένους τους για ζημιές που μπορεί να συμβούν εν ώρα εργασίας.

Οι άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ απαλλάσσονται της καταβολής κομίστρου στα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς του δικτύου ΟΑΣΑ (περιλαμβανομένων και των γραμμών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών).

Οι ελεγκτικές Υπηρεσίες των Συγκοινωνιών Αθηνών, αποδέχονται την επίδειξη οιουδήποτε αποδεικτικού ταυτότητας καθώς και πρόσφατη βεβαίωση ανεργίας (που έχει ισχύ 30 ημέρες από την έκδοσή της).

Επισημαίνεται ότι γίνονται δεκτές και οι βεβαιώσεις ανεργίας που έχουν εκδοθεί από το διαδίκτυο από πιστοποιημένους χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΟΑΕΔ.

Δικαίωμα ανανέωσης των δελτίων ανεργίας τους και υποβολής των αιτήσεών τους για τυχόν άλλες παροχές, με ηλεκτρονικό τρόπο έχουν οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και οι δικαιούχοι των λοιπών παροχών του ΟΑΕΔ. Η εγγραφή στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΔ γίνετε με δυο τρόπους , είτε με χρήση κλειδαρίθμου είτε με πιστοποίηση του χρήστη απο το taxisnet.

Οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και οι δικαιούχοι των λοιπών παροχών του Οργανισμού μπορούν, με τη χρήση των απαραίτητων κωδικών, να έχουν πρόσβαση, γρήγορα και εύκολα, στις νέες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ ακολουθώντας τα εξής «βήματα»:
1) Με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή εισέρχονται στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ (www.oaed.gr) από οποιονδήποτε χώρο ηλεκτρονικής πρόσβασης και στη συνέχεια,
2) Επιλέγουν το πεδίο «e-Υπηρεσίες» όπου υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες που τους βοηθούν να ολοκληρώσουν τις ενέργειες τους.

Στην περίπτωση που υπάρχουν εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και δικαιούχοι των λοιπών παροχών του ΟΑΕΔ, να μην έχουν πιστοποιηθεί ως χρήστες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Οργανισμού, μπορούν να προσέλθουν σε οποιαδήποτε υπηρεσία ΚΠΑ2 του Οργανισμού για να πιστοποιηθούν και να παραλάβουν κλειδάριθμο και κωδικούς πρόσβασης.

Με τον τρόπο αυτό οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι, μπορούν να ανανεώνουν με ευκολία τα δελτία ανεργίας, μέσα σε χρονικό διάστημα πέντε ημερών πριν ή πέντε ημερών μετά την ημερομηνία της υποχρεωτικής ανανέωσής τους. Επίσης, όλοι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι μπορούν να αντλούν άμεσα τις βεβαιώσεις ανεργίας.

Η εγγραφή γίνετε επίσης και με πιστοποίηση του χρήστη απο την ΓΓΠΣ μεσω των κωδικών του taxisnet

κατεβάστε εδώ τον αναλυτικό οδηγό του ΟΑΕΔ για την ηλεκτρονική ανανέωση

Από το 2010 και μετά και με το πρόσχημα πάντα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της Ελληνικής Οικονομίας γενικότερα, επιχειρείται και συντελείται, μια ραγδαία και πρωτόγνωρη παρέμβαση και στον τομέα των εργασιακών σχέσεων και του εργατικού δικαίου, που άλλαξε σε μεγάλο βαθμό το υφιστάμενο μέχρι τότε και παγιωμένο επί πολλά χρόνια εργασιακό τοπίο στη χώρα μας.
Στη μελέτη που θα βρείτε στο συνημμένο αρχείο, επιχειρείται μια συγκεντρωμένη αποτύπωση των σημαντικότερων αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, ως αποτέλεσμα της ψήφισης και εφαρμογής των μνημονιακών νόμων  από το 2010 μέχρι σήμερα.