ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Αχαρνών 29, 6ος όροφος,
Τηλ: 210-52 78 824.
TΜΗΜΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ
(Aνεργία, Aσθένεια, Έξοδα κηδείας)
Αχαρνών 27, 5ος όροφος,
Τηλ: 213-2169496 & 213-2169498.
(+30) 697 465 8009
Μερικές ημέρες έχουν απομήνει για την υπογραφή της υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει το ύψος του νέου κατώτατου μισθού στην Ελλάδα, ο οποίος θα επηρεάσει τις αμοιβές των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, καθώς και το ύψος μιας σειράς επιδομάτων (γάμου, ανεργίας, μητρότητας, μαθητείας ΟΑΕΔ κλπ.).
Μετά από δύο χρόνια παγώματος του κατώτατου μισθού, άνοιξε ξανά η σχετική δημόσια συζήτηση και μάλιστα σε επίπεδο ΕΕ. Για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από πρόταση-οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, θέτει ως προτεραιότητα τον κατώτατο μισθό σε περιβάλλον Covid –19 επισημαίνοντας την ανάγκη να θεσπιστεί ένας κατώτατος μισθός, πάνω από το όριο της φτώχειας, που να εξασφαλίζει αξιοπρεπή διαβίωση. Η οδηγία δεν αποσκοπεί φυσικά στην εναρμόνιση του επιπέδου των κατώτατων μισθών στην ΕΕ, αλλά στη διαμόρφωση ενός πλαισίου το οποίο να διασφαλίζει την πρόσβαση των εργαζόμενων σε αξιοπρεπείς μισθούς.
Για την Ελλάδα η συζήτηση δεν είναι καθόλου ευχάριστη καθώς είναι η μοναδική χώρα ανάμεσα στα 21 κράτη - μέλη της ΕΕ με κατώτατο μισθό του οποίου η αντίστοιχη αγοραστική δύναμη καταγράφεται μειωμένη σε σχέση με το 2010. Επίσης η χώρα μας κατατάσσεται τελευταία στη δεύτερη ταχύτητα των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στο ύψος του κατώτατου μισθού, το οποίο έχει οριστεί στα 650 ευρώ και το κατώτατο ημερομίθιο στα 29,04 ευρώ.
Ο βιομηχανικός και επιχειρηματικός κόσμος επιμένει και πιέζει για πάγωμα του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ έως το τέλος του 2021 και τις αρχές του 2022, όταν θα εκκινήσει εκ νέου η ετήσια διαδικασία αναπροσαρμογής του.
Το επικρατέστερο σενάριο κάνει λόγο για «πάγωμα» του κατώτατου μισθού. Ίσως δοθεί μια ελάχιστότατη αύξηση κυρίως για ψυχολογικούς λόγους.
Tη νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του 2021 υπέγραψαν η ΓΣΕΕ και η εργοδοτικοί φορείς (ΣΕΒ, ΣΒΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ), διασώζοντας προηγούμενες συλλογικές ρυθμίσεις και θεσμικά δικαιώματα των εργαζομένων όπως οι τριετίες και το επίδομα γάμου.
Στην νέα σύμβαση, η οποία λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, αναφέρεται ότι «συμφωνείται ρητά η ισχύς όλων των θεσμικών όρων που θεσπίσθηκαν με τις προηγούμενες ΕΓΣΣΕ ως κατώτατα όρια προστασίας των εργαζομένων» και περιλαμβάνεται ρήτρα για τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις.
Με τη νέα ΕΓΣΣΕ 2021:
- συμφωνείται η ισχύς όλων των θεσμικών όρων που θεσπίσθηκαν με τις προηγούμενες ΕΓΣΣΕ ως κατώτατα όρια προστασίας των εργαζομένων και περιλαμβάνεται ρήτρα για τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις
- συμφωνείται η άμεση επανεκκίνηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού/ημερομισθίου και λοιπών μισθολογικών όρων, εφόσον καταργηθεί η σχετική περιοριστική νομοθεσία
- ενσωματώνεται η ευρωπαϊκή συμφωνία- πλαίσιο για την ψηφιοποίηση της εργασίας,.
- συμφωνούνται συγκεκριμένες δράσεις για την έμπρακτη προώθηση της πρόσφατα κυρωθείσας Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας 190 για τη βία και την παρενόχληση στην εργασία.
- συμφωνείται η αναγκαιότητα ποιοτικής βελτίωσης και ανασχεδιασμού του συστήματος συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και της πιστοποίησής της με σκοπό την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων και των ανέργων.
Επιμένουν στην κατάργηση της εισφοράς του 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ οι εκδότες και ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών, παρά την απόρριψη των προσφυγών τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας "http://www.typologies.gr", μετά την απόφαση του ΣτΕ εντάθηκαν οι πιέσεις προς συγκεκριμένα υπουργεία της κυβέρνησης για την κατάργηση της εισφοράς. Δημόσια το ζητούν οι ιδιοκτήτες των καναλιών της περιφέρειας, ενώ οι εκδότες της ΕΙΗΕΑ το θέτουν έμμεσα, ζητώντας ανταποδοτική επιδότηση για την ισχύ του 2%.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, μετά τον πρώην υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, που συζητούσε την κατάργηση του 2% υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, στην ίδια άποψη προσχώρησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος φέρεται να συζητά με τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών.
Σημαντικό θέμα σε αυτές τις εξελίξεις είναι ο έλεγχος που διενεργεί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στα οικονομικά του Ταμείου των ΜΜΕ, θεωρώντας πως ανήκει στους φορείς της γενικής κυβέρνησης. Κάτι που δεν ισχύει, ωστόσο εντάχθηκε στους φορείς αυτούς με απόφαση του πρώην υπουργού Εργασίας στο τέλος του 2019.
Η διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ αποδέχθηκε τον έλεγχο, σε αντίθεση με το ΕΤΑΠ ΜΜΕ, που τον καθυστέρησε με επιχείρημα την πανδημική κρίση, καταγράφοντας μόνο τη διαφωνία του στο γεγονός ότι ανήκει στους φορείς γενικής κυβέρνησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τυχόν κατάργηση του πόρου του 2% θα οδηγήσει ουσιαστικά σε θάνατο τον ΕΔΟΕΑΠ, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση του πόρου.
Προηγουμένως είχαν προηγηθεί ισχυροί κλυδωνισμοί καθώς με το νόμο Κατρούγκαλου για το ασφαλιστικό είχε καταργηθεί το Αγγελιόσημο με αποτέλεσμα τότε ο Οργανισμός να βρεθεί ένα βήμα πριν από το κλείσιμο.
-------------------------------------------------------------
ΠΡΟΣ: Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
κ. Κωστή Χατζηδάκη
Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, αρμόδιο για τα ΜΜΕ
κ. Θεόδωρο Λιβάνιο
Ημερομηνία, 13 Απριλίου 2021
Αρ.πρωτ. 384
Θέμα: Κατάργηση εισφοράς 2% υπέρ ΕΔΟΕΑΠ
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Σας είναι ασφαλώς γνωστό ότι με την πρόσφατη Απόφαση του ΣτΕ με την οποία απερρίφθησαν οι προσφυγές των Ενώσεων Περιφερειακών ΜΜΕ, «επισημοποιήθηκε» κατά κάποιο το χαράτσι του 2% επί του τζίρου υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ που μας επέβαλλε η προηγούμενη κυβέρνηση και οι ελπίδες μας για δικαστική λύση στο οξύ αυτό πρόβλημα δεν επιβεβαιώθηκαν.
Αυτό μας οδηγεί εκ νέου στην αφετηρία και στην ανάγκη αναζήτησης πολιτικής διεξόδου στο αδιέξοδο στο οποίο έχουμε οδηγηθεί.
Η Κυβέρνησή σας δείχνει να αντιλαμβάνεται το μέγεθος του προβλήματος, ειδικά για τα ΜΜΕ της Περιφέρειας που βρίσκονται εξαιτίας της πανδημίας σε οικτρή οικονομική κατάσταση. Γι’ αυτό άλλωστε με τη ρύθμιση του άρθρου 50 του Ν4779/21 ενέταξε σε πρόγραμμα κρατικής χρηματοδότησης τις οφειλές των επιχειρήσεων Περιφερειακών ΜΜΕ από την εισφορά αυτή για την περίοδο 2017-2020.
Όμως όπως αντιλαμβάνεστε, το πρόβλημα δεν λύθηκε, απλώς μετατοπίστηκε στο χρόνο! Και μετά βεβαιότητας θα δημιουργήσει νέες γενιές οφειλών και θα μεταβληθεί σε μόνιμη εστία τριβών και αντιπαραθέσεων ώστε μετά από κάποιο διάστημα να υποχρεωθεί και πάλι η κυβέρνηση να προχωρήσει σε ανάλογες ρυθμίσεις και πάει λέγοντας…
Μόνη λύση είναι η πλήρης κατάργηση της άδικης αυτής επιβάρυνσης, ειδικά για τα περιφερειακά ΜΜΕ που και από το αγγελιόσημο (το οποίο υποτίθεται ότι αντικατέστησε η εισφορά του 2%) δεν επιβαρύνονταν και το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού τους εξακολουθεί να μην καλύπτεται από τις παροχές του ΕΔΟΕΑΠ!
Παρακαλούμε επίσης να ληφθεί υπόψη και η ίδια η Απόφαση του ΣτΕ η οποία απέρριψε τις προσφυγές μας με το σκεπτικό ότι η εισφορά δεν μπορεί να θεωρηθεί φόρος αλλά «πρόσθετη εργοδοτική ασφαλιστική εισφορά» όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται (!), δηλαδή οι επιχειρήσεις των ΜΜΕ είναι ο μόνος επιχειρηματικός κλάδος που βαρύνεται με πολλαπλές εργοδοτικές εισφορές την ώρα ακριβώς που αυτές μειώνονται για όλους τους άλλους κλάδους!
Για τους λόγους αυτούς ελπίζουμε ότι η κυβέρνηση που έχει κάνει «σημαία» της τη μείωση των εισφορών, θα ικανοποιήσει άμεσα το πάνδημο αυτό αίτημα όλων των Ενώσεων ιδιοκτητών και θα καταργήσει την άδικη αυτή εισφορά ή έστω θα εξαιρέσει από αυτήν τα Περιφερειακά ΜΜΕ.
Θα είναι μια πράξη συνέπειας, σωφροσύνης αλλά και δικαιοσύνης!
-----------------------------------------------------------------
► Εισφορά διαδικτυακής διαφήμισης υπέρ ΕΔΟΕΑΠ - Τι ισχύει; Διαβάστε πατώντας ΕΔΩ μια σύντομη και εμπεριστατωμένη ιστορική αναδρομή. Λαχείο συντακτών και αγγελιόσημο που θα σας προβληματίσει ιδιαίτερα. Ποια ακόμη εισφορά επιβάλλεται ή αλλιώς, ποιος άλλος θα «πληρώσει το μάρμαρο»;
Τα Διοικητικά Συμβούλια των Συνεργαζόμενων Ενώσεων στο χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ, στην από 07/06/2021 συνεδρίασή τους αποφάσισαν την πραγματοποίηση 24ωρης Απεργίας την Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021, αντιτασσόμενα στο κυβερνητικό νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις, που σκοπό έχει, να καταρρακώσει όσα εργασιακά κεκτημένα έχουν απομείνει.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ αντιτάσσεται στο κυβερνητικό νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις, που σκοπό έχει να καταρρακώσει τα εργασιακά κεκτημένα.
· Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται η υποβάθμιση της συλλογικής διαπραγμάτευσης, με παράλληλη πριμοδότηση των ατομικών συμβάσεων εργασίας.
· Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις διευκολύνονται οι απολύσεις συνδικαλιστών, προβλέπεται περιορισμός της επαναπρόσληψης μετά από ακύρωση απόλυσης και ανοίγει ο δρόμος για ετεροχρονισμένη καταβολή της αποζημίωσης έως και 4 μήνες μετά την απόλυση.
· Με την διευθέτηση του χρόνου εργασίας μέσω ατομικών συμβάσεων ενισχύεται η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, επιχειρείται η κατάργηση του 8ωρου, ενώ στην ουσία επιβάλλεται μείωση των αποδοχών αφού η αυξημένη σε ώρες εργασία θα αμείβεται με ρεπό
· Οι ρυθμίσεις της διαιτησίας είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα της εργοδοσίας, όπως άλλωστε και η ειδική προστασία των απεργοσπαστών.
Το σύνολο των εργαζομένων απορρίπτει το νομοσχέδιο με όλες τους τις διατάξεις, που πλήττει ακόμη και τα τελευταία κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα.
Το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ καλεί τους συναδέλφους σε αγωνιστική ετοιμότητα, συντονίζει τη δράση του με όλον τον κλάδο της ενημέρωσης και συμμετέχει στην πανελλαδική πανεργατική απεργία στις 10 Ιουνίου.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Το νομοσχέδιο Χατζηδάκη φέρνει μεγάλες αλλαγές στο καθεστώς απολύσεων. Εργατολόγοι εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους ότι οι επερχόμενες μεταρρυθμίσεις θα δώσουν κίνητρο στους εργοδότες για περισσότερες απολύσεις.
Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της διαβούλευσης έχει σηκώσει πλήθος αντιδράσεων όχι μόνο από τα συνδικάτα των εργαζομένων – που παίρνουν θέση μάχης – και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και από νομικούς που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, απελευθέρωση των απολύσεων και αύξηση της ανεργίας.
Ένα από τα σημεία του νομοσχεδίου που δέχονται την μεγαλύτερη κριτική είναι οι αλλαγές στο καθεστώς των απολύσεων. Αρκετοί εργατολόγοι μιλάνε για μεταρρυθμίσεις που πλήττουν τις προστατευτικές διατάξεις του δικαίου της απόλυσης που ίσχυαν για πάνω από 100 χρόνια, αυτές δηλαδή που συνιστούν τον πυρήνα της προστασίας των δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές, διευκολύνονται κατά πολύ οι απολύσεις, και ιδίως των πιο «ακριβών» εργαζομένων, οι εργοδότες απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να κοινοποιήσουν με έγγραφο τύπο την απόλυση, να καταβάλλουν όλη την αποζημίωση τη στιγμή της απόλυσης και ακόμα και αν η απόλυση θεωρηθεί καταχρηστική στα δικαστήρια, ο εργοδότης δεν υποχρεούται να επαναπροσλάβει τον εργαζόμενο ούτε να του καταβάλει μισθούς υπερημερίας.
Όπως ορίζεται με τα ισχύοντα (νόμος Βρούτση), από 1/1/2023 που προβλέπεται το ξεπάγωμα των ονομαστικών αποδοχών των συνταξιούχων, οι αυξήσεις στις συντάξεις θα είναι σε ποσοστό 50% κατά τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Αυτό σημαίνει ότι αν το ΑΕΠ αυξηθεί κατά 4% και ο Δίκτης Τιμών Καταναλωτή αυξηθεί κατά 2,5%, τότε η αύξηση στις συντάξεις θα είναι γύρω στο 3%-3,2%. Αυτό θα εχει ως συνέπεια η αρνητική προσωπική διαφορά των παλαιών συνταξιούχων (προ του 2016) να αποσβεσθεί σε περίπου μια πενταετία.
Έντονη είναι η κινητικότητα εν όψει της έγκρισης του νέου προγράμματος στήριξης ΜΜΕ και έντυπου Τύπου, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών συμπλήρωσης των γνωμοδοτικών επιτροπών. Σε αναμονή της υπουργικής απόφασης που θα εξειδικεύει τα μέτρα στήριξης των Μέσων Ενημέρωσης μετά την ψήφιση του «νόμου Λιβάνιου», οι εκδότες περιφερειακού Τύπου κατέθεσαν πρόταση για τη σύσταση νέου Ενιαίου Μητρώου Ενημερωτικών Μέσων.
Η δημιουργία του προϋποθέτει την κατάργηση των δύο υπαρχόντων μητρώων, του Μητρώου Online Media για τα διαδικτυακά ενημερωτικά Μέσα και του Μητρώου Περιφερειακών Εφημερίδων, που είχε ιδρυθεί επί υπουργίας Θεόδωρου Ρουσόπουλου το 2007 και επαναλειτούργησε το 2017. Το ενιαίο μητρώο, σύμφωνα με τους εκδότες του ΣΗΠΕ, αφορά όλα τα Μέσα Ενημέρωσης –έντυπα, ηλεκτρονικά και διαδικτυακά–, με κυρίαρχο κριτήριο την παραγωγή πρωτότυπου ειδησεογραφικού ενημερωτικού περιεχομένου από επαγγελματίες δημοσιογράφους.
Τυπολογίες
Τέλος στην επιδότηση αναστολής εργασίας για τον κλάδο των εφημερίδων. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως οι εκδοτικές επιχειρήσεις αναλαμβάνουν πάλι τη μισθοδοσία και τις ασφαλιστικές εισφορές, που ως σήμερα κάλυπτε το κράτος.
Στις περισσότερες εφημερίδες συνεχίζει να ισχύει το μέτρο της τηλεργασίας.
Η λύση που αναμένουν οι εκδότες για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα του έντυπου Τύπου θα έρθει από την έγκριση του προγράμματος στήριξης ΜΜΕ που βρίσκεται υπό συζήτηση αυτό το διάστημα.
Μέχρι τα τέλη Ιουνίου ισχύει η θητεία των διοικητικών συμβουλίων σωματείων και οργανισμών λόγω της πανδημικής κρίσης. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, στα αρμόδια υπουργεία τέθηκε το θέμα της παράτασης της θητείας λόγω της COVID αλλά και της αδυναμίας να προχωρήσουν διαδικασίες γενικών συνελεύσεων και εκλογών μέσα στο καλοκαίρι.
Υπάρχει συζήτηση να μεταφερθούν όλες οι διαδικασίες για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να δώσει νέα παράταση στη θητεία των συλλογικών οργάνων με τροπολογία σε νομοσχέδιο που βρίσκεται στη Βουλή.
Διαφοροποιήσεις στον εργασιακό τομέα φέρνει το νομοσχέδιο που παρουσίασε νωρίτερα ο αρμόδιος υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του 8ώρου, τις άδειες και τις υπερωρίες ενώ υπάρχουν ειδικές αναφορές για τις απεργίες, τις συνδικαλιστικές ενώσεις και την τηλεργασία.
Βασικοί άξονες
- 8ωρο (Διευθέτηση του χρόνου εργασίας)
Ο εργαζόμενος μπορεί να απασχοληθεί έως 2 ώρες επιπλέον πέρα του 8ώρου.Ο επιπλέον χρόνος εργασίας θα συμψηφίζεται με ρεπό, άδεια ή μειωμένο ωράριο. Δεν θα καταβάλλονται υπερωρίες.
Η ρύθμιση θα μπορεί να εφαρμόζεται μετά από συμφωνία του εργοδότη με τις σωματειακές οργανώσεις ή με ατομική συμφωνία μεταξύ εργαζόμενου και εργοδότη ενώ επισημαίνεται ότι ο εργαζόμενος θα έχει την δυνατότητα να αρνηθεί χωρίς να του επιβληθούν κυρώσεις.
- Υπερωρίες
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο προβλέπεται η αύξηση του αριθμού των νόμιμων υπερωριών, που μπορεί να πραγματοποιήσει ο εργαζόμενος σε ένα έτος στις 150 ώρες.
- Ψηφιακή κάρτα
Καθιερώνεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Σύμφωνα με αυτή, ο χρόνος εργασίας του κάθε εργαζόμενου αλλά και οι άδειες του, παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο. Σε πρώτη φάση η ψηφιακή κάρτα θα εφαρμοστεί σε τράπεζες και βιομηχανία.
- Εργασία την Κυριακή
Βάσει σχετικής διάταξης διευρύνεται η λίστα των επιχειρήσεων που μπορούν να λειτουργούν και τις Κυριακές. Μεταξύ αυτών εντάσσονται οι επιχειρήσεις παραγωγής – αποθήκευσης – μεταφοράς – διανομής φαρμάκων και παραϊατρικού υλικού, εφοδιαστικής αλυσίδα (“logistics”), κέντρα κοινών υπηρεσιών. ομίλων επιχειρήσεων, Κέντρα δεδομένων και εν γένει μηχανογραφικών κέντρων ομίλων επιχειρήσεων, ψηφιοποίησης έγχαρτου αρχείου, παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης και τεχνικής υποστήριξης πελατών, παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος.
- Απολύσεις
Το νέο νομοσχέδιο παρέχει την δυνατότητα στον εργοδότη να ζητήσει την μη προσέλευση του εργαζόμενου στον χώρο εργασίας σε περιπτώσεις απόλυσης με προειδοποίηση ή έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία απομάκρυνσης του.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα χορήγησης επιπλέον αποζημίωσης σε εργαζόμενους, οι οποίοι δικαιώθηκαν δικαστικώς για παράνομη απόλυση. Έτσι, απαλλάσσεται ταυτόχρονα ο εργοδότης από την υποχρέωση επαναπρόσληψης του μισθωτού. Έως τώρα θυμίζουμε ίσχυε η υποχρεωτική επαναπρόσληψη με την παράλληλη καταβολή ημερομισθίων υπερημερίας.
Παράλληλα, στο νομοσχέδιο διευρύνεται η λίστα της ακυρότητας μιας απόλυσης. Για παράδειγμα δεν μπορεί να απολυθεί ένας πατέρας τους πρώτους έξι μήνες της γέννησης του παιδιού του.
Άκυρη επίσης θα κρίνεται και η απόλυση ενός εργαζόμενου με τηλεργασία, ο οποίος θα επικαλεστεί το δικαίωμα της αποσύνδεσης.
Όσον αφορά τη συνδικαλιστική δράση ο υπουργός Εργασίας ανακοίνωσε την αλλαγή της νομοθεσίας για να μπορούν να απολύονται συνδικαλιστές λέγοντας πως «η απόλυση μπορεί να είναι για σπουδαίο λόγο».
Ειδικά πάντως για το ζήτημα των απολύσεων αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Αύγουστου του 2019 η υποχρέωση του εργοδότη να αιτιολογήσει την απόλυση έχει καταργηθεί με τροπολογία του πρώην υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση.
- Τηλεργασία
Καθιερώνεται το δικαίωμα αποσύνδεσης του εργαζόμενου εφόσον βρίσκεται εκτός ωραρίου, ενώ προβλέπεται η υποχρέωση του εργοδότη να καλύπτει τις δαπάνες για τον υλικό εξοπλισμό.
- Συνδικαλιστικές οργανώσεις & απεργία
Καθιερώνεται Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων. Η καταχώρηση, των οργανώσεων σε αυτό είναι προϋπόθεση για να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα και για να ασκούν τα δικαιώματα των συλλογικών διαπραγματεύσεων και της κήρυξης απεργίας.
Παρέχεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως ψηφοφορίας για την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων. Παράλληλα, απαγορεύεται η παρεμπόδιση εργαζομένων, οι οποίοι κατά την διάρκεια απεργίας επιθυμούν να εργαστούν, ενώ προβλέπεται προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης λειτουργίας κατά την διάρκεια απεργίας σε επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία έχει ζωτική σημασία για το κοινωνικό σύνολο.
Επιπλέον, παρέχει σε όσους απασχολούνται σε συνεργατικές πλατφόρμες, το δικαίωμα να συνδικαλίζονται, να διαπραγματεύονται συλλογικά και να απεργούν, ενώ οι εργοδότες αναλαμβάνουν υποχρεώσεις ως προς την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
- Άδειες
Ορίζεται άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών. Παράλληλα, ορίζεται γονική άδεια διάρκειας τεσσάρων μηνών -με επιδότηση από τον ΟΑΕΔ για τους δυο μήνες.
Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα άδειας φροντιστή έως 5 ημέρες τον χρόνο μετ’ αποδοχών.
Θεσπίζεται δικαίωμα απουσίας λόγω ανωτέρας βίας για επείγοντα οικογενειακά ζητήματα 2 φορές το χρόνο (μία ημέρα κάθε φορά).
Σε ευέλικτες μορφές εργασίας όπως η τηλεργασία, υπάρχει προϋπόθεση ευέλικτου ωραρίου ή μερική απασχόληση για γονείς παιδιών ηλικίας έως και 12 ετών.
Παράλληλα, υπάρχει μνεία για καταπολέμηση της εργασιακής βίας ενώ υπάρχει πρόνοια για την προστασία των εργαζομένων που έχουν πέσει θύματα βίας αλλά και των εθελοντών ακόμη και των αιτούντων εργασίας.
Θεσπίζονται υποχρεωτικοί κωδικοί δεοντολογίας και πολιτικών διαχείρισης εσωτερικών καταγγελιών, διασφαλίζοντας έτσι την προστασία των θυμάτων.
Παράλληλα, απαγορεύεται η καταγγελία ή λύση της σύμβασης εργαζομένων που καταγγέλλουν περιστατικά βίας ή παρενόχλησης, ενώ θα έχουν δικαίωμα να αποχωρήσουν από τον εργασιακό χώρο για ένα χρονικό διάστημα –χωρίς διακοπή μισθοδοσίας- αν υπάρχει κίνδυνος για την υγεία και την ασφάλειά τους, λόγω βίας ή παρενόχλησης.
Τέλος συστήνεται αυτοτελές τμήμα για την παρακολούθηση της βίας και παρενόχλησης στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) ενώ σε περίπτωση παράβασης της σχετικής νομοθεσίας θα επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις.
Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του ελέγχου στον ΕΔΟΕΑΠ από κλιμάκιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που αφορά σε ανείσπρακτο αγγελιόσημο, από το 2005 μέχρι 2014 και θα συνεχιστεί στις 11 Μαΐου, με προοπτική ο έλεγχος να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου.
Ο ΕΔΟΕΑΠ θεωρεί το συγκεκριμένο έλεγχο μη σύννομο και γι’ αυτό ο πρόεδρος του ΔΣ του Οργανισμού Σταύρος Καπάκος απηύθυνε στις 16-4-2021 προς το Γ.Λ.Κ. την ακόλουθη επιστολή:
"Κύριοι,
Σας αναμένουμε στον ΕΔΟΕΑΠ τη Δευτέρα 19-4-2021, όπως αναφέρεται στο σχετικό mail το οποίο μας αποστείλατε, θεωρώντας αυτονόητη την τήρηση των μέτρων ασφαλείας λόγω COVID-19 και από την πλευρά σας καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής των στελεχών σας στους χώρους του Οργανισμού.
Θέτουμε υπόψη σας πως ο ΕΔΟΕΑΠ έχει αποδείξει επί σειρά ετών και με πλείστες ενέργειές του το ενδιαφέρον του για περάτωση της διαδικασίας ελέγχου και εκκαθάρισης του ακαταχώρητου, ανέλεγκτου και ανείσπρακτου αγγελιόσημου στο πλαίσιο του ελέγχου που οφείλει κατά νόμο να διενεργήσει το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, δηλαδή ο ΕΦΚΑ. Και τούτο διότι αναμένει την είσπραξη πολλών εκατομμυρίων ευρώ από τη συγκεκριμένη αιτία, αφού κατά την κείμενη νομοθεσία, το αγγελιόσημο συνιστά νόμιμο πόρο του Οργανισμού μας.
Όπως γνωρίζετε, ο ΕΔΟΕΑΠ δεν διαθέτει εκ του νόμου αρμοδιότητα να ελέγχει και να καταλογίζει το αγγελιόσημο, διότι ο ΕΦΚΑ είναι ο αποκλειστικά αρμόδιος προς τούτο.
Επαναλαμβάνουμε για μία ακόμη φορά, ως έχουμε ήδη εκθέσει εγγράφως με επιστολές στα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αλλά και στην αρμόδια Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ότι η υπαγωγή του ΕΔΟΕΑΠ στον προκείμενο έλεγχο είναι μη σύννομη.
Ο ΕΔΟΕΑΠ δεν είναι υπόχρεος σε έλεγχο κατά τις διατάξεις του Ν. 3492/2006 διότι ενόψει α) της νομικής μορφής του, β) του θεσμικού του πλαισίου, γ) της χρηματοδότησής του και δ) του τρόπου λειτουργίας του ΔΕΝ ΣΥΝΙΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ κατά την έννοια του άνω νόμου, δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των φορέων Γενικής Κυβέρνησης, δεν χρηματοδοτείται ούτε επιχορηγείται τακτικώς ή/και εκτάκτως από τον κρατικό προϋπολογισμό καθ’ οιοδήποτε τρόπο ή/και ποσοστό, ως άλλωστε τούτο πιστούται και από το άρθρο 5 του Καταστατικού του, στο οποίο απαριθμούνται εξαντλητικώς οι πόροι/έσοδα αυτού, εκ του οποίου προκύπτει άνευ ετέρου ότι ο Οργανισμός είναι αυτοχρηματοδοτούμενος σε ποσοστό 100% των εσόδων του. Ο ΕΔΟΕΑΠ δεν ανήκει στο δημόσιο τομέα, κατά την έννοια που προσδίδεται σε αυτόν από τις διατάξεις του Ν.1256/1982, ούτε ανήκει στις δημόσιες επιχειρήσεις του Ν.3429/2006, ούτε στους δημόσιους οργανισμούς του ιδίου νόμου, αλλά ούτε και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, δεδομένου ότι δεν συμμετέχει σε αυτόν το Δημόσιο με κανέναν τρόπο, ενώ δεν αποτελεί Ν.Π.Ι.Δ. που να έχει ιδρυθεί από το Δημόσιο ή από δημόσιες επιχειρήσεις.
Συνεπώς, αφ’ ης στιγμής ο ΕΔΟΕΑΠ δεν πληροί ούτε μεμονωμένα, πολλώ, δε, μάλλον, ούτε σωρευτικά τις τασσόμενες από το Ν. 3429/2006 προϋποθέσεις για να ενταχθεί στον προβλεπόμενο από τις διατάξεις αυτού έλεγχο, θέτουμε υπόψη υμών για μία ακόμη φορά πως η ακολουθούμενη από εσάς διαδικασία, καθώς και τα όποια πορίσματα/αποτελέσματα αυτής είναι αφ’ ενός μεν νομικώς έωλα, αφ’ ετέρου δε δικαστικώς προσβλητέα, με όλες τις εντεύθεν συνέπειες για όλους τους εμπλεκόμενους σε αυτή."