Εγκύκλιο για την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις – Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (βλ. και ΦΕΚ 2311 Β΄ ΑΔΑ: 7ΕΣΘ465Θ1Ω-ΚΨΛ), που αφορούν στην αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για τους ασφαλισμένους του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Προσωπικού ΜΜΕ (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ), μαζί με αναλυτικούς πίνακες και παραδείγματα για κάθε Διεύθυνση, κοινοποίησε το υπουργείο Εργασίας στις πέντε διευθύνσεις του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, στο ΕΤΕΑ και στον ΕΔΟΕΑΠ.

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη την εγκύκλιο.

20151019etapmme2ergasiasmin250x350pΆμεση είναι η αντίδραση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΤΑΠ ΜΜΕ σε σειρά ανακριβειών και μεροληπτικών αποσπασματικών αναφορών εις βάρος του Ταμείου, που εμπεριέχονταν στο πόρισμα της «Επιτροπής Σοφών» για το ασφαλιστικό.

Στο διοικητικό συμβούλιο που διεξήχθη εκτάκτως, αποφασίστηκε ομόφωνα να σταλεί επιστολή διαμαρτυρίας και άμεσης αποκατάστασης για τα ΑΛΗΘΙΝΑ δεδομένα του ΝΠΔΔ ΕΤΑΠ ΜΜΕ, στην ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Μεταξύ άλλων, στην επιστολή που υπογράφει εκ μέρους του Δ.Σ. του ΕΤΑΠ ΜΜΕ, η πρόεδρός του Γιώτα Αντωνοπούλου,  επισημαίνονται:

Το ΕΤΑΠ ΜΜΕ αναφέρεται δύο φορές στο πόρισμα (σελ. 4 & 5) με τρόπο που μας προκαλεί εύλογα ερωτήματα καθώς δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις εις βάρος ενός Ταμείου που, μόνο αυτό, παρέμεινε όρθιο κατά την περίοδο της κρίσης χωρίς κρατική χρηματοδότηση και υπήρξε απολύτως συνεπές στις υποχρεώσεις του τόσο προς τους ασφαλισμένους του όσο και προς το Δημόσιο (φορολογικές υποχρεώσεις, αποδόσεις στον ΕΟΠΥΥ και στον ΑΚΑΓΕ, κ.λ.π.). «Τα συνολικά  έσοδα των Ταμείων καταγράφουν σημαντική μείωση την περίοδο 2011-2013 από 12% στο ΝΑΤ έως 48,9% στο ΕΤΑΠ ΜΜΕ…».

Δεν μας είναι κατανοητός ο τρόπος με τον οποίο η μείωση των συνολικών εσόδων του Ταμείου μας προσδιορίζεται στο 48,9% για την περίοδο 2011-2013. Ανατρέχοντας στα οικονομικά στοιχεία της περιόδου εκείνης διαπιστώνουμε ότι η συνολική μείωση των εσόδων ανέρχεται στο 33,64% και όχι στο 48,9% (συνημμένος πίνακας με τα αναλυτικά οικονομικά στοιχεία, τα οποία ήδη διαθέτει το Υπουργείο). Μάλιστα, στις απώλειες ύψους 33,64% κατά τη διετία 2011-2013 έχουν συνυπολογιστεί και οι επιπτώσεις του PSI στα έσοδα. Θέτουμε ειδικότερα υπόψη σας ότι το ΕΤΑΠ ΜΜΕ το έτος 2011 (πριν από το PSI) εισέπραξε ως έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας (απόδοση κοινού κεφαλαίου, τόκοι καταθέσεων, απόδοση Ο.Ε.Δ.) το συνολικό ποσό των 94.720.380 ενώ το 2013 (μετά το PSI)  εισέπραξε μόλις το 1/3 του συγκεκριμένου ποσού (32.374.712 ευρώ). Σημειώνουμε, επίσης, πως τα έσοδα του Ταμείου μας, πέραν των εισφορών και των επενδύσεων, είναι άμεσα συνδεδεμένα με τα  ποσά της διαφημιστικής δαπάνης (εισπράξεις από αγγελιόσημο) η οποία, στα χρόνια των μνημονίων, βρίσκεται σε πλήρη κατάρρευση.

ΑΝΥΠΑΙΤΙΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑΤα άρθρα 648, 652-655 του Α.Κ. αναφέρουν ότι ο μισθός καταβάλλεται εφόσον πραγματικά παρασχέθηκε εργασία από τον εργαζόμενο. Εξαίρεση αποτελούν τα ανυπαίτια κωλύματα, τα οποία αναφέρονται στα άρθρα 657-658 του Α.Κ. Τέτοια είναι η ασθένεια, το εργατικό ατύχημα, η εγκυμοσύνη, η στράτευση, η άσκηση υποχρεωτικών από το νόμο καθηκόντων του εργαζόμενου ως πολίτη, καθώς και ο αποκλεισμός του λόγω ανωτέρας βίας.

Σύμφωνα λοιπόν με τα άρθρα 657-658 του Α.Κ. ο εργαζόμενος, εφόσον έχει κάποιους απ΄ τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω, μπορεί να απουσιάσει από την εργασία του, και ταυτόχρονα διατηρεί την αξίωση προς είσπραξη του μισθού του για ορισμένο χρονικό διάστημα

Β) ΒΡΑΧΕΙΑ ΑΣΘΕΝΕΙΑ 

Μία από τις πιο συνηθισμένες αιτίες ανυπαιτίου κωλύματος, είναι η βραχεία ασθένεια. Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 5 του Ν. 2112/20 που προστέθηκε με το άρθρο 3 του Ν. 4558/30 βραχείας διάρκειας ασθένεια είναι:

Εγκύκλιο, με την οποία ορίζονται αναδρομικά από 1.1.2015 οι παράμετροι έκδοσης συντάξεων -βάσει του Ν.3863/2010 (ΦΕΚ 115 Α’)- υπέγραψε στις 14 Αυγούστου ο υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παύλος Χαϊκάλης.

Εφεξής, η σύνταξη αποτελείται από το άθροισμα της βασικής σύνταξης και του αναλογικού ποσού σύνταξης. Το ύψος της βασικής σύνταξης, ορίζεται μεν για το 2015 στα 360 ευρώ, αλλά κάθε χρόνο θα επαναπροσδιορίζεται σύμφωνα με την εξέλιξη του ΑΕΠ (κατά 50%) και του δείκτη τιμών καταναλωτή (κατά 50%) της προηγούμενης χρονιάς.

Όσοι συνταξιοδοτούνται από την 1/1/2015 θα λαμβάνουν αναλογία της βασικής σύνταξης για το χρόνο ασφάλισης από την 1/1/2011 και μετά. Για την ασφάλιση έως τις 31/12/2010 θα υπολογίζεται τμήμα σύνταξης με βάση τις καταστατικές διατάξεις και τα ποσοστά αναπλήρωσης που ισχύουν σε κάθε ταμείο.

Με την ίδια εγκύκλιο ορίζεται στα 392,70 ευρώ η κατώτατη σύνταξη (με 15ετία ή λόγω αναπηρίας 80% ή εργατικού ατυχήματος) αντί των 486 ευρώ μέχρι πρόσφατα.

Αναλυτικά η εγκύκλιος Φ.80000/οικ.36954/1255/14.8.2015:

ΘΕΜΑ: «Εφαρμογή διατάξεων του ν.3863/2010 (ΦΕΚ 115, Α’)»

Α. Σας γνωρίζουμε ότι οι σχετικές διατάξεις του ν. 3863/2010 (ΦΕΚ 115, Α’, 15-7-2010) εφαρμόζονται ήδη από 1.1.2015.

Β. Ειδικότερα με τις διατάξεις αυτές θεσπίζεται η καταβολή βασικής σύνταξης και αναλογικής και καθιερώνεται νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης:

Η κύρια σύνταξη θα αποτελείται εφεξής από το άθροισμα των δύο μερών: της βασικής σύνταξης και του αναλογικού ποσού σύνταξης.

I. Η βασική σύνταξη, το ύψος της οποίας καθορίζεται μέχρι 31.12.2015 στο ποσό των 360,00 ευρώ μηνιαίως και αναπροσαρμόζεται από 1.1.2016, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 11 του ν. 3863/2010, θα καταβάλλεται:

(α) σε όσους δεν έχουν συμπληρώσει τον ελάχιστο χρόνο ασφάλισης των 15 ετών, έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους και πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια και κριτήρια διαμονής στη χώρα, καθώς και

(β) στους δικαιούχους αναλογικής σύνταξης, από την ημερομηνία χορήγησης αυτής.

Επισημαίνεται ότι:

1. Το ποσό της βασικής σύνταξης μειώνεται:

α. για τους συνταξιούχους λόγω γήρατος, κατά 1/35 για κάθε έτος που υπολείπεται των 35 ετών διαμονής στη χώρα μεταξύ του 15ου και του 67ου έτους της ηλικίας,

β. στις περιπτώσεις λήψης μειωμένης σύνταξης (γήρατος ή αναπηρίας),

γ. στην περίπτωση σύνταξης λόγω θανάτου και

δ. για τους ανασφάλιστους και όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει 15 έτη (ή 4.500 ημέρες ασφάλισης) σε κάθε περίπτωση απόκλισης από τα απαιτούμενα κριτήρια ( διαμονής στη χώρα).

2. Προκειμένου για συνταξιούχους εξ ιδίου δικαιώματος με περισσότερες της μιας συντάξεις χορηγείται μία βασική σύνταξη. Στην περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούμενου μιας πλήρους σε ποσό και μιας μειωμένης σε ποσό κύριας σύνταξης, το ποσό της βασικής σύνταξης είναι πλήρες και καταβάλλεται από τον φορέα της πλήρους.

e386310aII. Το αναλογικό ποσό σύνταξης προσδιορίζεται στη βάση του συνόλου του ασφαλιστικού βίου καθενός και υπολογίζεται με συντελεστή που είναι ανάλογος του χρόνου ασφάλισης.

Για όσους ασφαλιστούν για πρώτη φορά την 1η.1.2011 και μετά, η μηνιαία σύνταξη υπολογίζεται (επί των συντάξιμων αποδοχών ή των ασφαλιστικών κατηγοριών καθενός) για κάθε πλήρες έτος ασφάλισης με βάση τα ποσοστά του πίνακα που ακολουθεί.

Γ. Επισημαίνεται ότι με το άρθρο 4 ρυθμίζεται ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης από την 1.1.2011 και μετά. Ήδη, με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 27 του άρθρου 1 του πρόσφατα ψηφισθέντος ν.4334/2015 (ΦΕΚ 80, Α’), τροποποιείται η πρώτη περίοδος της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν.3863/2010 (ΦΕΚ 115, Α’) και προβλέπεται ότι για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ή το Δημόσιο μέχρι και την 31.12.2010 που συνταξιοδοτούνται από την 1.1.2015 και εφεξής (ανεξαρτήτως του χρονικού σημείου θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος), το τμήμα αναλογικής σύνταξης που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισης από 1.1.2011 έως την ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3863/2010.

Για όσους έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα ασφάλισης ή το Δημόσιο μέχρι και 31.12.2010 και συνταξιοδοτούνται λόγω γήρατος ή αναπηρίας από 1.1.2015 και μετά, το αναλογικό ποσό σύνταξης υπολογίζεται ως το άθροισμα δύο ποσών:

(α) αυτού που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισης μέχρι και 31.12.2010, το οποίο υπολογίζεται με βάση τα κατά το έτος συνταξιοδότησης ισχύοντα (από γενικές ή καταστατικές διατάξεις) ποσοστά και συντάξιμες αποδοχές ή ασφαλιστικές κατηγορίες ή τα κατ’ έτος ποσά συντάξεων και

(β) το ποσό που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης από 1.1.2011 και μετά, το οποίο υπολογίζεται σύμφωνα με τον προηγούμενο πίνακα.

Υπενθυμίζεται ότι ο τρόπος υπολογισμού του αναλογικού ποσού σύνταξης σύμφωνα με τα προηγούμενα εφαρμόζεται (όπως ορίζεται από τις διατάξεις της παρ. 27 του άρθρου 1 του ν. 4334/2015) για όσους συνταξιοδοτούνται από 1.1.2015 και μετά, ανεξάρτητα από το εάν το δικαίωμα συνταξιοδότησης θεμελιώθηκε πριν την 1η.1.2015.

Δ. Διευκρινίζεται, τέλος, ότι το άθροισμα των ποσών της βασικής και της αναλογικής σύνταξης λόγω γήρατος, για χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ετών ή λόγω αναπηρίας με ποσοστό 80% και άνω ή λόγω εργατικού ατυχήματος, δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε δεκαπέντε (15) ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη , όπως το ύψος αυτού ορίζεται στις περιπτώσεις 3(α) και 4 της υποπαραγράφου ΙΑ.11. της παραγράφου Ι του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222 Α’) (26,18 Χ15 = 392,70 ευρώ ). Το κατώτατο αυτό όριο μειώνεται στην περίπτωση λήψης μειωμένης σύνταξης (γήρατος ή αναπηρίας).

Την Παρασκευή 19 Ιουνίου, κατατέθηκε στη Βουλή, στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Μέτρα για την ανακούφιση των ΑμεΑ, την απλοποίηση της λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και συναφή ασφαλιστικά ζητήματα».   

Στο σχέδιο νόμου περιλήφθηκε (άρθρο 27) πρόβλεψη για την «παράταση προθεσμιώv του v.4281/2014», με την οποία «παρατείνεται έως 31-10-2015 η προβλεπόμεvη στηv παράγραφο 6 του άρθρου 220 του v.4281/2014 προθεσμία, με τηv οποία δόθηκε η δυvατότητα μετατροπής τωv λοιπώv εκτός ΕΤΕΑ φορέωv, τομέωv και κλάδωv επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοιvωvικής Ασφάλισης και Κοιvωvικής Αλληλεγγύης, στους οποίους ασφαλίζοvται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αvεξάρτητα απασχολούμεvοι, οι εργαζόμεvοι στο χώρο του Τύπου και στα Μέσα Μαζικής Εvημέρωσης και οι vαυτικοί, σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (v.π.ι.δ.) – επαγγελματικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης. Έτσι, σε περίπτωση που μέχρι τηv ως άvω ημερομηvία οι εv λόγω φορείς δεv μετατραπούv σε v.π.ι.δ., από 1-1-2016 εvτάσσοvται υποχρεωτικά στο Εvιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ).

Με το δεδομέvο ότι, εκπvέουv τηv 30ή -6-2015 οι προβλεπόμεvες στις προαvαφερόμεvες διατάξεις προθεσμίες κρίνεται αναγκαία η θέσπιση τωv προτειvόμεvωv διατάξεωv, έτσι ώστε vα παραταθούv οι προθεσμίες αυτές μέχρι τηv 31η -10-2015».

Υπενθυμίζεται ότι υπέρ της παραμονής των Κλάδων Επικουρικής Ασφάλισης εντός του ΕΤΑΠ ΜΜΕ έχει ταχθεί σχεδόν το σύνολο των Σωματείων και Ενώσεων της Β’ και Γ’ Διεύθυνσης (πρώην ΤΑΙΣΥΤ και ΤΑΤΤΑ), διαφωνώντας τόσο με την υπαγωγή τους στο ΕΤΕΑ, όσο και με τη μετατροπή τους σε Επαγγελματικά Ταμεία (ΝΠΙΔ).

Με ανακοίνωσή της η ΕΤΗΠΤΑ ενημερώνει ότι μετά την ψήφιση του Νόμου 4046/2012 και την πράξη 6 του Υπουργικού Συμβουλίου στις 28.2.2012, οι παροχές υγείας που επηρεάζονται από τη μείωση του κατώτερου ημερομισθίου της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας είναι:

  • Α) Γυαλιά-Φακοί Επαφής (το ζεύγος)   (5 ημερομίσθια)
  • Β) Τοκετός   (75 ημερομίσθια)
  • Γ) Πρόσθετα - Τεχνητά μέλη - Υποδήματα - Ζώνες   (3-10 ημερομίσθια)
  • Δ) Αποκλειστική Νοσοκόμα   (45 ημέρες)

Το ημερομίσθιο μειώνεται από τα 33,57 € που ίσχυε μέχρι 31.12.2011 κατά 22% και διαμορφώνεται στα 26,18 €. Έτσι, τα ποσά διαμορφώνονται ως εξής:

  • Α) 26,18 x 5 = 130,90 €   ( προηγούμενο 167,85 € )   Διαφορά 36,95 €. (Καλύπτονται 5 ΗΑΕ  για κάθε σκελετό και 5 ΗΑΕ για κάθε ζεύγος κρυστάλλων).
  • Β) 26,18 x 75 = 1.963,50 €   ( προηγούμενο 2.517,75 € )   Διαφορά 554,25 €
  • Γ) 26,18 x 3 = 78,54 €   ( προηγούμενο 100,71 € )   Διαφορά 22,17 €
  • Δ) 26,18 x 45 = 1.178,10 €   ( προηγούμενο 1.510,00 € )   Διαφορά 332,55 €

Όσον αφορά τη θεώρηση των βιβλιαρίων, απαιτείται το βιβλιάριο υγείας, ο Α.Μ.Κ.Α. και το Α.Φ.Μ.

Η θεώρηση γίνεται είτε με την παρουσία αυτοπροσώπως του ασφαλισμένου, είτε με έγγραφη εξουσιοδότηση αντιπροσώπου αυτού.

Από τον Ιανουάριο του 2012 ο υπολογισμός της μηνιαίας παρακράτησης φόρου μισθωτών υπηρεσιών (ΦΜΥ) θα γίνεται από τους εκκαθαριστές μισθοδοσίας και τα ασφαλιστικά ταμεία, με βάση τη νέα φορολογική κλίμακα που προβλέπει αφορολόγητο όριο 5.000 ευρώ. Επίσης τα αφορολόγητα όρια της νέας κλίμακας υπολογισμού του φόρου μισθωτών υπηρεσιών, για όσους έχουν παιδιά, θα είναι μειωμένα από 10.000 σε 7.000 ευρώ για τους μισθωτούς που βαρύνονται με ένα προστατευόμενο τέκνο, από 12.000 σε 9.000 ευρώ για τους μισθωτούς που βαρύνονται με δύο προστατευόμενα τέκνα, από 20.500 σε 12.000 ευρώ για τους μισθωτούς με τρία προστατευόμενα τέκνα και από 23.000 σε 15.000 ευρώ για τους μισθωτούς με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα.

Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας εκτός από τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών θα υπολογίζουν κάθε μήνα και την εισφορά αλληλεγγύης και θα παρακρατούν τα σχετικά ποσά ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος. Συγκεκριμένα, η παρακράτηση της εισφοράς θα υπολογίζεται με συντελεστές από 1% έως 4% και θα επιβάλλεται όχι μόνο στις αποδοχές κάθε μήνα αλλά και στα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και στο επίδομα θερινής αδείας.