1. ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ Υπαλλήλων & Εργατών
Όλοι οι εργαζόμενοι  που απασχολούνται στον ίδιο ερ­γοδότη με σύμβαση ή σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου, δικαιούνται να λάβουν ετήσια άδεια με αποδοχές από την έναρξη της απασχόλησης τους ( σχετ.άρθ 2 παρ. 1α Α.Ν. 539/45, άρθρο 1 Ν. 3302/04)
1ος χρόνος χορήγησης, 2ος, 3ος  (σχετ.άρθρο 1 Ν. 3302/2004)
Όλοι οι μισθωτοί εργαζόμενοι που εργάζονται με σύμβαση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου, δικαιούνται να πάρουν ετήσια άδεια με αποδοχές από την έναρξη της απασχόλησης τους μέσα στο πρώτο ημερολογιακό έτος στο οποίο προσλήφτηκαν, η επιχείρηση πρέπει να τους χορηγήσει έως τις  31.12 του πρώτου αυτού έτους αναλογία  σε ημέρες άδειας καθώς και επιδόματος άδειας με βάση το χρονικό διάστημα που απασχολήθηκαν ακόμα και αν ο μισθωτός δεν θέλει να πάρει την άδεια που του αναλογεί.
 
Η αναλογία της άδειας αυτής υπολογίζεται πάνω στις 20 εργάσιμες ημέρες για πενθήμερο απασχόληση και στις 24 εργάσιμες ημέρες για εξαήμερο απασχό­λησης ανάλυση στον κατωτέρω πίνακα (σχετ.άρθρο 4 Α.Ν. 539/45)
 
Πίνακας ημερών αδείας μισθωτών
 
Χρόνος εργασίας
στον ίδιο
εργοδότη
Ημέρες αδείας
με 5νθήμερη εργασία
Ημέρες αδείας
με 6ήμερη εργασία
1 έτος
20
24
2 έτη
21
25
3 εως 10 έτη
22
26
 Πάνω απο 10 έτη 
25
30
 
Με την συμπλήρωση 12 μηνών από την ημερομηνία της πρόσληψης του η άδεια επαυξάνεται κατά μία ακόμα εργάσιμη ημέρα άρθρο 4 Α.Ν. 539/45.
Στο τρίτο και επόμενα ημερολογιακά έτη ο μισθωτός δικαιούται να πάρει από την επιχείρηση ολόκληρη την ετήσια άδεια του μέσα σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο του έτους αυτού (από 1.1. - 31.12) που ανέρχεται 
σε 22 εργάσιμες ημέρες (για πενθήμερη απασχόληση)  
και  26 εργάσιμες ημέρες (για εξαήμερη απασχόληση)
Αν ο μισθωτός απολυθεί μέσα στο τρίτο ή και σε επόμενα ημερολογιακά έτη, τότε αυτός δικαιούται να πάρει όλη την άδεια και το επίδομα της άδειας, σε αποδοχές, όπως θα τα δικαιούνταν αν απασχολούνταν κανονικά στην επιχείρηση.
Σε περίπτωση όμως που ο μισθωτός αυτός απολυθεί στις 1.1., που είναι ημέρα αργίας, στην περίπτωση αυτή  δεν δικαιούται άδεια ούτε και επίδομα άδειας που να αντιστοιχούν στο συγκεκριμένο ημερολογιακό έτος που αρχίζει από την ημερομηνία αυτή και μετά, αφού δεν εργάστηκε καμία μέρα μέσα σ αυτό το ημερολογιακό έτος.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Οι εργαζόμενοι που έχουν προϋπηρεσία 12 έτη και πάνω σε άλλον εργοδότη , τότε από τον  πρώτο  ημερολογιακό έτος από την πρόσληψη τους δικαιούνται να πάρουν αναλογία της άδειας και του επιδόματος της άδειας των 25 ή 30 κ.τ.λ. ημερών  ενώ κατά το δεύτερο έτος   ο εργαζόμενος θα πάρει ολόκληρη την άδεια δηλαδή 25 ή 30 ημέρες αδείας.
Στις μέρες άδειας δεν υπολογίζονται οι Κυριακές και οι εξαιρέσιμες γιορτές, καθώς επίσης και οι δικαιολογημένες με άδεια γιατρού μέρες, οι μέρες στράτευσης, απεργίας, μητρότητας κλπ.
Υπολογίζονται όμως, οι αδικαιολόγητες μέρες απουσίας του εργαζόμενου, καθώς  και οι ημέρες που απήργησε ο μισθωτός και στη συνέχεια κρίθηκε η απεργιακή ως παράνομη με δικαστική απόφαση Στην περίπτωση που ο μισθωτός ασθε­νήσει όταν βρίσκεται σε άδεια, τότε η άδεια παρατείνεται για όσες μέρες θα διαρκεί η ασθένεια.
2. Άδεια με σύμβαση ορισμένου χρόνου
¨Ολοι οι εργαζόμενοι με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου δικαιούνται και αυτοί να πάρουν άδεια κατά αναλογία του χρόνου απασχόλησης τους από τον εργοδότη της επιχείρηση που εργάζονται.
Συνεπώς τόσο οι μισθωτοί με σύμβαση ορισμένου χρόνου, όσο και οι μισθωτοί με   σύμβαση αορίστου χρόνου, δικαιούνται να λάβουν  κατά αναλογία  την άδεια και το  επίδομα της άδειας τους κατά το πρώτο και το δεύτερο ημερολογιακό έτος από την πρόσληψη  τους (σχετ/Ν 3302/04).
Η άδεια χορηγείται στο μισθωτό ύστερα  από έγκριση του εργοδότη. Αν ο μισθωτός ζητήσει να πάρει την άδεια του, τότε ο εργοδότης υποχρεούται να του τη δώσει υποχρεωτικά μέσα σε δύο μήνες (άρθρο 4 παρ. 1 Α.Ν. 539/45,).
 

ANERGIAΤροπολογία του υπουργείου Εργασίας, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, δίνει τη δυνατότητα σε όσους απασχολούνται σε ειδικά προγράμματα στο Δημόσιο να μη χάνουν τα οφέλη της κάρτας ανεργίας.

Ειδικότερα, η εν λόγω τροπολογία δίνει περιθώριο εργασίας στους εγγεγραμμένους στα μητρώα του ΟΑΕΔ έως και 70 μέρες τον χρόνο, έτσι ώστε να μην καταφύγουν στην «μαύρη εργασία», και να μην χάσουν την ιδιότητα του ανέργου.

Σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Εργασίας προϋπόθεση για όσους κάνουν 70 ημερομίσθια ανά δωδεκάμηνο, είναι ο υπολογισμός του 12μήνου να ξεκινάει από ημερομηνία κατά την οποία ο δικαιούχος ήταν άνεργος και να καταλήγει επίσης σε ημερομηνία κατά την οποία είναι άνεργος.

ptoxeysi.jpgΔεύτερη ευκαιρία σε επιχειρηματίες που πτωχεύουν λόγω πραγματικής αδυναμίας δίνει το νομοσχέδιο «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη - Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, Ηλεκτρονικές συναλλαγές, Τροποποιήσεις του ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις»,που κατατέθηκε στη βουλή Δείτε Εδώ 

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο εφόσον ο επιχειρηματίας επιδεικνύει καλή πίστη κατά την κήρυξη της πτώχευσης, η πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του και ο ίδιος παραμείνει συνεργάσιμος, μετά την παρέλευση δύο ετών μπορεί να πετύχει απόφαση που θα τον απαλλάσσει ακόμη και πλήρως από το υπόλοιπο των απαιτήσεων των πιστωτών του που δεν ικανοποιείται από την πτωχευτική περιουσία.

Προβλέπεται ακόμη η κατάργηση για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών το άνοιγμα διαδικασίας και εισάγεται ο ρόλος του εισηγητή πτωχεύσεων που αντικαθιστά τις αρμοδιότητες του πτωχευτικού δικαστηρίου, με στόχο τον ουσιαστικό έλεγχο για να αποφεύγονται οι δόλιες χρεοκοπίες, ενώ περιορίζονται και οι περιπτώσεις προσφυγής στο πτωχευτικό δικαστήριο ή στον εισηγητή.

Δίνεται επίσης η δυνατότητα στο αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο να αναθέτει στον οφειλέτη τη διοίκηση της πτωχευτικής περιούσιας είτε η αίτηση πτώχευσης κατατέθηκε από τον ίδιο είτε από τους πιστωτές του.

Σημειώνεται τέλος ότι με το νέο πτωχευτικό κώδικα επιταχύνονται οι διαδικασίες για την εξυγίανση των βιώσιμων επιχειρήσεων. 

SYMFILIOTIKI-DIADIKASIA.jpg

Η «συμφιλιωτική διαδικασία» επίλυσης εργασιακών διαφορών, αποτελεί μια θεσμική διαδικασία με βάση την οποία επιδιώκεται η προσέγγιση των απόψεων των δύο μερών (εργοδοσίας - εργαζομένων) και η εύρεση μιας λύσης, η οποία θα εδράζεται στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και θα τερματίζει τη διένεξη των δύο πλευρών της εργασιακής σχέσης, προκειμένου να εξελιχθεί αυτή ομαλά.

 Τη διεξαγωγή της διαδικασίας αναλαμβάνει, κατόπιν σχετικού αιτήματος του/των ενδιαφερομένων μερών, αρμόδιο στέλεχος του ΣΕΠΕ (κεντρικά ή περιφερειακά). 

​Το αίτημα μπορεί να υποβάλει, η/οι συνδικαλιστική/ες οργάνωση/οργανώσεις των εργαζομένων, ή οργάνωση/οργανώσεις των εργοδοτών ή και ένας εργοδότης ατομικά. Δεν μπορεί να υποβληθεί αίτημα από μεμονωμένο εργαζόμενο ή ομάδα εργαζομένων χωρίς συνδικαλιστική εκπροσώπηση.

SXOLIKI-PARAKOLOUTHISI.jpgTο Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της ΓΣΕΕ ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, υπενθυμίζει ότι προβλέπεται η χορήγηση από τον εργοδότη άδειας σχολικής παρακολούθησης για τους γονείς παιδιών μέχρι 16 ετών, τα οποία παρακολουθούν μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης.

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ν. 1483/1984, άρθρο 9):

– η διάρκεια της άδειας είναι μέχρι τέσσερις (4) εργάσιμες ημέρες για κάθε ημερολογιακό έτος

– η άδεια χορηγείται χωρίς περικοπή των αποδοχών

– οι εργαζόμενοι γονείς δικαιούνται να απουσιάζουν ορισμένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα

– εφόσον και οι δύο γονείς εργάζονται αποφασίζουν ποιος από τους δυο θα κάνει χρήση της άδειας αυτής ή εφόσον επιθυμούν την από κοινού της χρήση, αποφασίζουν για πόσο χρόνο ο καθένας, που πάντως δεν μπορεί συνολικά να υπερβαίνει τις τέσσερις (4) ημέρες

– στη στοιχειώδη εκπαίδευση ανήκει και το νηπιαγωγείο – εφόσον ισχύουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις βάσει νόμου, ΣΣΕ ή Κανονισμών Εργασίας, εφαρμόζονται αυτές Σύμφωνα με την ισχύουσα διάταξη της Εθνικής Γενικής ΣΣΕ ( ΕΓΣΣΕ 2008, άρθρο 4) η άδεια σχολικής παρακολούθησης χορηγείται αυτοτελώς για κάθε παιδί που είναι μαθητής(-τρια).

Μειώσεις 5%-30% στις συντάξεις  - Χάνεται το ΕΚΑΣ -  Μειώνεται δραστικά το Επικουρικό - «Χέρι» σε τρία χρόνια και στις καταβαλλόμενες

 Το « πακέτο» συμπιέζει κυρίως 900.000 ασφαλισμένους που εκτιμάται ότι θα συνταξιοδοτηθούν από το 2016 έως το 2026 και θα πάρουν συντάξεις μειωμένες μεσοσταθμικά κατά 15%. Πάνω από 100.000 χαμηλοσυνταξιούχοι θα χάσουν φέτος το ΕΚΑΣ, ενώ αδιευκρίνιστη είναι η τύχη των καταβαλλόμενων συντάξεων μετά το 2018.

Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο μείωσης των επικουρικών, παρότι οι εργοδοτικοί φορείς δέχτηκαν να στηρίξουν την πρόταση για αύξηση κατά 1% των ασφαλιστικών εισφορών στον κλάδο επικούρησης. Σε έναν και μοναδικό ενιαίο φορέα (ΕΦΚΑ) συγχωνεύονται όλα τα ταμεία κύριας ασφάλισης και εφάπαξ.

Οι μόνοι αλώβητοι από τον καταιγισμό των επώδυνων αλλαγών είναι οι νέοι συνταξιούχοι που δικαιούνται χαμηλές συντάξεις κάτω από 500 ευρώ (αν συνταξιοδοτηθούν στα 67) και οι επαγγελματίες με χαμηλό ετήσιο εισόδημα έως 10.000 ευρώ. 

Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί για όσους υποβάλουν αιτήσεις από 1/1/2016 ή από τη δημοσίευση του νόμου (δεν έχει διευκρινιστεί).

Το νομοσχέδιο -ειδικά για όσους συνταξιοδοτούνται το 2016- προβλέπει ότι αν το ποσό της νέας σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα εκδιδόταν με το προηγούμενο καθεστώς κατά ποσοστό άνω του 20%, καταβάλλεται το ήμισυ της διαφοράς στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017 συνεχίζει να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το 1/3 της διαφοράς, και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018 μόλις το 1/4 της διαφοράς.

Υποψίες δημιουργεί το γεγονός ότι δεν γίνεται καμία πρόβλεψη για τα έτη από το 2019 και μετά, με αποτέλεσμα να παραμένει αδιευκρίνιστη η τύχη των κύ­ριων συντάξεων. Διασώζονται όσοι πρόλαβαν να υποβάλουν αιτήσεις καθώς προβλέπεται ότι όλες οι εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης δεν θα υπολογιστούν με βάση τις εγκυκλίους που εκδόθηκαν με την υπόδειξη των δανειστών εντός του 2015, αλλά με βάση τα όσα ίσχυαν έως τις 31/12/2014.

Προσοχή! Οσοι βγαίνουν με πρόωρη σύνταξη θα παίρνουν μέρος και όχι το σύνολο της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ. Η μείωση ανέρχεται σε 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται έως τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης. Για παράδειγμα, γυναίκα με 25 χρόνια ασφάλισης που θέλει να βγει στα 57 έτη, αντί στα 67, θα πάρει σύνταξη 595 ευρώ (230 εθνική σύνταξη + 365,4 αναλογική), αντί για το αρχικό ποσό των 950 ευρώ, καθώς θα υποστεί και έξτρα μείωση λόγω του ενισχυμένου πέναλτι. Ουσιαστικά η έξοδος προς την πρόωρη σύνταξη καθίσταται απαγορευτική. 

 Απώλειες θα υποστούν και οι συντάξεις αναπηρίας, καθώς η εθνική σύνταξη θα δίνεται ολόκληρη μόνο στην περίπτωση αναπηρίας άνω του 80%. Για μικρότερα ποσοστά θα δίνεται το 70% ή και το 50%. Δηλαδή, αν κάποιος ατυχής μείνει ανάπηρος μετά από 15 χρόνια δουλειάς, θα πάρει επίδομα αντί για σύνταξη.

Ολοι στον νέο φορέα

Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μετονομάζεται σε Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και αποτελεί εφεξής τον μοναδικό φορέα παροχής κύριας κοινωνικής ασφάλισης. Στον ΕΦΚΑ εντάσσονται αυτοδίκαια από 1/1/2016 όλοι οι υφιστάμενοι φορείς κύριας κοινωνικής ασφάλισης, με την εξαίρεση του ΝΑΤ και του ΟΓΑ που διατηρούν αυτοτελή νομική προσωπικότητα για την άσκηση των μη ασφαλιστικών τους αρμοδιοτήτων. Ολα τα περιουσιακά στοιχεία και έσοδα πλέον θα οδηγούνται στον κουμπαρά του νέου φορέα. 

Για τον λόγο αυτό θεσπίζονται μία Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης της Ακίνητης Περιουσίας Ασφαλιστικών Οργανισμών και μία Εταιρεία Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων Διευρυμένου Σκοπού Ασφαλιστικών Οργανισμών. Στον ΕΦΚΑ θα λειτουργεί ειδική διεύθυνση συγκέντρωσης των οφειλών και προώθησης της διαδικασίας είσπραξης ή κατάσχεσης. Για το νέο υπερ-ταμείο κύριας ασφάλισης θα ισχύουν κοινοί κανόνες υπολογισμού των συντάξεων.

Στην υπογραφή Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας κατέληξαν η ΓΣΕΕ και εργοδοτικοί φορείς. Η Σύμβαση με ισχύ από 1/1/2016 έως και τις 31/12/2016 διασφαλίζει τη συνέχιση των θεσμικών όρων που θεσπίστηκαν με τις προηγούμενες ΕΓΣΣΕ, ενώ επαναβεβαιώνει τη συμφωνία της ΓΣΕΕ και των Εθνικών Εργοδοτικών Οργανώσεων, στην περίπτωση που αρθούν οι διατάξεις παρέμβασης στην ΕΓΣΣΕ, να ξεκινήσουν άμεσες διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό των μισθολογικών όρων της Σύμβασης (κατώτατος μισθός, ξεπάγωμα τριετιών κλπ).

Αλλάζει ο χάρτης των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος, με απόφαση του Αρείου Πάγου που ανατρέπει τα έως σήμερα νομικά κεκτημένα των ιδιωτικών υπαλλήλων. Πλέον η ζυγαριά της Δικαιοσύνης γέρνει επικίνδυνα κατά των εργαζομένων, καθώς η σχετική νομολογία των δικαστηρίων που μέχρι τώρα τους προστάτευε σε περιπτώσεις εργατικών ατυχημάτων, σκληραίνει επικίνδυνα.

Και αυτό γιατί, όπως διαβάσαμε στο "Πρώτο Θέμα", για πρώτη φορά με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου ανοίγει ο δρόμος ώστε οι εργοδότες να διεκδικούν πλήρη αποζημίωση από τους εργαζομένους τους για ζημιές που μπορεί να συμβούν εν ώρα εργασίας.

Οι άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ απαλλάσσονται της καταβολής κομίστρου στα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς του δικτύου ΟΑΣΑ (περιλαμβανομένων και των γραμμών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών).

Οι ελεγκτικές Υπηρεσίες των Συγκοινωνιών Αθηνών, αποδέχονται την επίδειξη οιουδήποτε αποδεικτικού ταυτότητας καθώς και πρόσφατη βεβαίωση ανεργίας (που έχει ισχύ 30 ημέρες από την έκδοσή της).

Επισημαίνεται ότι γίνονται δεκτές και οι βεβαιώσεις ανεργίας που έχουν εκδοθεί από το διαδίκτυο από πιστοποιημένους χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του ΟΑΕΔ.

Δικαίωμα ανανέωσης των δελτίων ανεργίας τους και υποβολής των αιτήσεών τους για τυχόν άλλες παροχές, με ηλεκτρονικό τρόπο έχουν οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και οι δικαιούχοι των λοιπών παροχών του ΟΑΕΔ. Η εγγραφή στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΔ γίνετε με δυο τρόπους , είτε με χρήση κλειδαρίθμου είτε με πιστοποίηση του χρήστη απο το taxisnet.

Οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και οι δικαιούχοι των λοιπών παροχών του Οργανισμού μπορούν, με τη χρήση των απαραίτητων κωδικών, να έχουν πρόσβαση, γρήγορα και εύκολα, στις νέες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ ακολουθώντας τα εξής «βήματα»:
1) Με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή εισέρχονται στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ (www.oaed.gr) από οποιονδήποτε χώρο ηλεκτρονικής πρόσβασης και στη συνέχεια,
2) Επιλέγουν το πεδίο «e-Υπηρεσίες» όπου υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες που τους βοηθούν να ολοκληρώσουν τις ενέργειες τους.

Στην περίπτωση που υπάρχουν εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι και δικαιούχοι των λοιπών παροχών του ΟΑΕΔ, να μην έχουν πιστοποιηθεί ως χρήστες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Οργανισμού, μπορούν να προσέλθουν σε οποιαδήποτε υπηρεσία ΚΠΑ2 του Οργανισμού για να πιστοποιηθούν και να παραλάβουν κλειδάριθμο και κωδικούς πρόσβασης.

Με τον τρόπο αυτό οι εγγεγραμμένοι μη επιδοτούμενοι άνεργοι, μπορούν να ανανεώνουν με ευκολία τα δελτία ανεργίας, μέσα σε χρονικό διάστημα πέντε ημερών πριν ή πέντε ημερών μετά την ημερομηνία της υποχρεωτικής ανανέωσής τους. Επίσης, όλοι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι μπορούν να αντλούν άμεσα τις βεβαιώσεις ανεργίας.

Η εγγραφή γίνετε επίσης και με πιστοποίηση του χρήστη απο την ΓΓΠΣ μεσω των κωδικών του taxisnet

κατεβάστε εδώ τον αναλυτικό οδηγό του ΟΑΕΔ για την ηλεκτρονική ανανέωση

Από το 2010 και μετά και με το πρόσχημα πάντα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της Ελληνικής Οικονομίας γενικότερα, επιχειρείται και συντελείται, μια ραγδαία και πρωτόγνωρη παρέμβαση και στον τομέα των εργασιακών σχέσεων και του εργατικού δικαίου, που άλλαξε σε μεγάλο βαθμό το υφιστάμενο μέχρι τότε και παγιωμένο επί πολλά χρόνια εργασιακό τοπίο στη χώρα μας.
Στη μελέτη που θα βρείτε στο συνημμένο αρχείο, επιχειρείται μια συγκεντρωμένη αποτύπωση των σημαντικότερων αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, ως αποτέλεσμα της ψήφισης και εφαρμογής των μνημονιακών νόμων  από το 2010 μέχρι σήμερα.

Έως τις 31 Δεκεμβρίου πρέπει να χορηγηθεί τόσο ολόκληρη η οφειλόμενη ετήσια άδεια ανάπαυσης όσο και το επίδομα αδείας, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ.

Το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της ΓΣΕΕ ενημερώνει τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα ότι ενδεχόμενη συμφωνία για μη χορήγηση της ετήσιας άδειας είναι άκυρη.

Επισημαίνει ακόμη ότι σε περίπτωση που ο εργοδότης αρνείται να χορηγήσει την ετήσια άδεια ανάπαυσης, τότε οφείλει την πληρωμή της σε χρήμα με προσαύξηση 100%.

Απόλυση συνιστά η λήξη συμβάσεως εργασίας μετά την άρνηση του εργαζομένου να αποδεχθεί μονομερή και ουσιώδη μεταβολή εις βάρος του των ουσιωδών στοιχείων της συμβάσεως, όπως αποφάνθηκε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

 Χαρακτηριστικά, στην απόφαση αναφέρεται ότι «η λήξη συμβάσεως εργασίας μετά την άρνηση του εργαζομένου να αποδεχθεί μονομερή και ουσιώδη μεταβολή εις βάρος του των ουσιωδών στοιχείων της συμβάσεως συνιστά απόλυση κατά την έννοια της κοινοτικής οδηγίας για τις ομαδικές απολύσεις».

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που κλήθηκε να τοποθετηθεί επί μιας ισπανικής υποθέσεως, επισημαίνει ότι αν γινόταν δεκτό ότι η μη αποδοχή από τον εργαζόμενο μειώσεως αποδοχών δεν εμπίπτει στην έννοια της απολύσεως, τούτο θα περιόριζε την πλήρη αποτελεσματικότητα της Οδηγίας και θα υπονόμευε την προστασία των εργαζομένων.

Υπογράφηκε η απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών για την δωρεάν μετακίνηση όλων των ανέργων εγγεγραμμένων του ΟΑΕΔ με τα μέσα μεταφοράς αλλά και η διαγραφή όλων των προστίμων που τους έχουν επιβληθεί για λαθρεπιβίβαση. Η απόφαση έχει ήδη εκδοθεί σε ΦΕΚ και οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ απαλλάσσονται της καταβολής κομίστρου στα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς.

Σχέδιο νόμου για τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη

καταθέτει το υπουργείο Εργασίας

19 χρόνια μετά από την κύρωσή του

Σχέδιο νόμου για τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη (ΕΚΧ) καταθέτει το υπουργείο Εργασίας. Το νομοσχέδιο αποτελεί κύρωση του Αναθεωρημένου ΕΚΧ που έρχεται να αντιμετωπίσει τάσεις απορρύθμισης και αποδόμησης του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου μέσα από μνημονιακές ρυθμίσεις, όπως αυτές διαπιστώθηκαν και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων.

Γίνεται ειδική αναφορά στην υποχρέωση της διαιτησίας όταν δεν υπογράφεται συλλογική σύμβαση και στο ότι αυτή δεν είναι απαραίτητο να προκύπτει με συναίνεση και των δύο μερών. Άρα η ΑΕΚΧ ανοίγει το δρόμο για μονομερή προσφυγή στη διαιτησία, μέτρο που διαφωνεί η τρόικα. Επίσης δεν δεσμεύεται η Ελλάδα ως προς τη ρύθμιση για να θεσπίσει την ανταπεργία στους εργοδότες.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του εν λόγω Σχεδίου Νόμου, υπάρχουν ξεχωριστά άρθρα στην ΑΕΚΧ που προστατεύουν την αγορά εργασίας ως εξής:

Από τον συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 2, 5 παρ.1 εδ.α, 3 παρ.8 (όπως προστέθηκε με το άρθρο 1 παρ.3 του Ν.Δ 4547/1966) του Α.Ν 539/1945 και άρθρου 3 παρ.16 του Ν.4504/1966, προκύπτει ότι οι αποδοχές αδείας μαζί με το επίδομα αδείας προκαταβάλλονται στον μισθωτό κατά την έναρξη της αδείας ενώ συνάγεται μεταξύ άλλων και σύμφωνα με την νομολογία των Δικαστηρίων, ότι είναι άκυρη οποιαδήποτε συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου περί συμψηφισμού (καταλογισμού) των τυχόν υπέρτερων των νομίμων καταβαλλόμενων αποδοχών προς τις οφειλόμενες αποδοχές και το επίδομα αδείας.

Ο κοινωνικός σκοπός των διατάξεων περί αδείας των μισθωτών αποβλέπει στην εξασφάλιση της οικονομικής δυνατότητας του αδειούχου μισθωτού να ξεκουραστεί από την εργασία του και να απολαύσει την άδειά του, λαμβάνοντας προκαταβολικά τις αποδοχές και το επίδομα αδείας με τη λήψη της κανονικής άδειας.

Κατά συνέπεια αποτελεί παράβαση της εργατικής νομοθεσίας η πρακτική πολλών επιχειρήσεων να καταβάλλονται οι αποδοχές και το επίδομα αδείας στο τέλος του ημερολογιακού έτους ή σε συγκεκριμένη ημερομηνία το καλοκαίρι (π.χ εντός Αυγούστου) ή ακόμη η τμηματική καταβολή των παραπάνω κάθε μήνα με την μισθοδοσία, ενώ σε κάθε περίπτωση έχει προηγηθεί η χορήγηση της κανονικής άδειας στον εργαζόμενο σε προηγούμενα χρονικά διαστήματα.

Βασίλης Τραϊανόπουλος
Επιθ. Εργασιακών Σχέσεων

Ο Συνήγορος του Πολίτη εξέδωσε Δελτίου Τύπου αναφορικά με την περίπτωση εγκύου της οποίας ο ΟΑΕΔ αρνήθηκε να χορηγήσει επίδομα ανεργίας με το σκεπτικό ότι η καταγγελία της ήταν άκυρη λόγω της εγκυμοσύνης της.
Κατά της απορριπτικής απόφασης του ΟΑΕΔ η απολυμένη έγκυος άσκησε αίτηση θεραπείας που απορρίφθηκε και τότε προσέφυγε στο Συνήγορο του Πολίτη ασκώντας παράλληλα νέα αίτηση θεραπείας ενώπιον του Δ.Σ. του ΟΑΕΔ για τη μεταρρύθμιση της απορρίπτικής απόφασης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη σε έγγραφό του προς τον ΟΑΕΔ τόνισε ότι η απόλυση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και 18 μήνες μετά τον τόκετο είναι μεν άκυρη αλλά επιτρέπεται εφόσον ο εργοδότης επικαλεστεί και αποδείξει σπουδαίο λόγο. Η έννοια του σπουδαίου λόγου είναι νόμιμη και εναπόκειται στην αποκλειστική αρμοδιότητα των δικαστηρίων. Τυχόν υποκατάσταση της θέσης των δικαστηρίων από τον  ΟΑΕΔ θα συνιστούσε απαγορευµένη κρίση, καθ΄ υπέρβαση της αρχής της διάκρισης των λειτουργιών όπως αυτή υπαγορεύεται από τη διάταξη του άρθρου 26 του Συντάγµατος αλλά και ενέργεια που ασκείται καθ’ υπέρβαση των διατάξεων των άρθρων 281, 174, 180 Α.Κ, κατά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας που δίδεται στη διοίκηση, κατά παράβαση της αρχής της καλόπιστης εµπιστοσύνης του διοικουµένου και γενικώς καθ’ υπέρβαση εξουσίας.
Άλλωστε, σημειώνει ο Συνήγορος του Πολίτη, υπάρχει και σχετική εγκύκλιος του ΟΑΕΔ (40307/30-7-1986) βάσει της οποίας ρητά προβλέπται το δικαίωμα των γυναικών που απολύθηκαν κατά παράβαση των διατάξεων της προστασίας της μητρότητας να λάμβάνουν επίδομα ανεργίας.
Κατόπιν των ανωτέρω το ΔΣ του ΟΑΕΔ συμμορφώθηκε στις θέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη και δικαίωσε την εργαζόμενη εφαρμόζοντας την υπάριθμ. 40307/30-7-1986 εγκύκλιο του ΟΑΕΔ καταβάλλοντάς της το επίδομα ανεργίας.

Αλεξία Στράτου
Δικηγόρος Εργατικού Δικαίου-LL.M.